Ekonomisk förvaltning
Ekonomisk förvaltning för er bostadsrättsförening
En ekonomisk förvaltning bygger på administration. Denna administration hanterar samtliga förvaltare då det är rena lagkrav.
Hos Erbo gör vi mer än det minst möjliga och ser till att ni som kund får en kompetent och driven kontaktperson som fungerar som styrelsens ekonomichef.
Som föreningens ekonomichef kommer er kundansvarig bidra med service och avlastning. Förslag på förbättring. Ekonomisk analys och kostnadsbesparingar.
Det här är ekonomisk förvaltning
-
Hantering av avgifter och hyror
-
Bokslut och årsredovisning
-
Bokföring
-
Budget
-
Ekonomisk uppföljning
-
Skatter och myndighetsrapporter
-
Överlåtelse- och panthantering
-
Lägenhets- och medlemsregister
-
Löner och arvoden
-
Utlägg
Men hos Erbo även:
Snabb och personlig service
Genom att snabbt hantera ärenden och vara snabba på att återkoppla ser vi till att -
ni sparar tid - inte behöver ligga på - kan släppa frågan och inte behöva bära på den längre än nödvändigt.
Kostnadsanalys
Vi granskar varje aspekt av er Brfs ekonomi och identifierar potentiella besparingar och effektivitetsförbättringar. Vi ger dig en tydlig bild av varje krona som spenderas och hjälper er att optimera era resurser.
En kundansvarig, er ekonomichef
En person att vända er till avseende allt som rör den ekonomiska förvaltningen. Vi bygger upp en personlig kontakt och ser till att leveransen anpassas efter er.
Budget kopplad till er underhållsplan
Vi upprättar årligen en budget som tar hänsyn till alla kommande underhållsåtgärder. Genom att förutse och planera för framtida utgifter kan vi undvika oväntade kostnader och säkerställa att er förening håller sig ekonomiskt sund.
Budgetmöte
Varje år presenterar vi budgeten på ett möte med styrelsen. Vi förklarar hur vi tänkt för att uppnå rätt balans i planeringen. Och tar in era önskemål för att sedan spika den slutliga budgeten.
En välfungerande ekonomisk förvaltning är mer än siffor
Ekonomisk förvaltning av bostadsrättsföreningar är som att vara den noggranna ekonomichefen som ser till att föreningens finansiella hälsa är i toppform. Det handlar om att skapa och hantera en sund ekonomisk grund för föreningen genom att ansvara för ekonomisk planering, budgetering och löpande redovisning.
Det inkluderar att upprätta och följa upp föreningens budget, hantera fakturor, skatter och löpande ekonomiska transaktioner samt att följa lagar och regler som styr bostadsrättsföreningars ekonomi. Dessutom involverar det att säkerställa att medlemsavgifter och andra avgifter betalas i tid och att bokföringen är korrekt och transparent.
Vår ambition är att vara den ekonomiska motorn som bidrar till en stabil och hållbar ekonomi för föreningen. Det handlar inte bara om att hålla koll på siffror, utan även om att ge styrelsen insikter och rådgivning för att fatta välgrundade ekonomiska beslut.
Genom en sund ekonomisk förvaltning strävar vi efter att skapa trygghet och stabilitet för föreningens medlemmar. Det handlar om att skapa en ekonomisk grund som gör det möjligt för föreningen att utvecklas samtidigt som medlemmarna kan känna sig trygga med föreningens ekonomi.
Då ekonomisk förvaltning bygger på grundläggande arbetsuppgifter så kanske det inte spelar någon roll vem som hanterar den då alla är kompetenta och kunniga och gör det som lagen säger. Vi är många som kan hjälpa er med ekonomisk förvaltning men för oss på Erbo vet vi att vissa saker ger er ett större värde än att göra det minsta möjliga.
Varför välja Erbo?
Närhet
Att vara nära våra kunder ger oss möjlighet att agera snabbt och förstå er vilket gör att vår leverans anpassas specifikt för er styrelse.
Personliga
Genom enkla och tydliga kontaktvägar med en människa (er kundansvarig) som motpart ser vi till att lära känna våra föreningar och sätta upp rutiner och arbetssätt som ger styrelsen den största möjliga avlastningen.
Serviceinriktade
Att hantera våra kunders ärenden så snabbt vi kan är en självklarhet hos oss. Vi värnar om att styrelsen ska få bästa möjliga avlastning för att orka med vardagen.
Enkelt att byta
1
Säg upp avtal
Säkerställ löptid och uppsägningstid på nuvarande avtal så att ni inte hamnar i en förlängning. Säg därefter upp avtal.
2
Vi hanterar övergången
Tillsammans sätter vi ihop ett avtal. Genom fullmakt hanterar vi hela övergången från tidigare förvaltare och säkerställer att allt är på plats inför start.
3
Lär känna er ekonomichef
Det största arbetet för er blir att lära känna er nya kundansvarig. Därefter tar vi vid och säkerställer leveransen.