Integritetspolicy
På Erbo värdesätter vi din integritet och arbetar aktivt för att skydda dina personuppgifter i enlighet med GDPR och annan gällande lagstiftning. Denna integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, behandlar, lagrar och skyddar dina personuppgifter när du har kontakt med oss, oavsett om du är kund, medlem, leverantör, anställd eller söker jobb hos oss.
Personuppgiftsansvarig och kontaktuppgifter
Personuppgiftsansvarig: Er Bostadsförvaltning i Sverige AB, Organisationsnummer: 559474-1836 Adress: Box 2048, 433 02 Sävedalen, E-post: info@erbo.se, Telefon: 010-167 60 07
Dataskyddsansvarig/kontaktperson för dataskyddsfrågor: Christian Wang, E-post: info@erbo.se
När vi behandlar personuppgifter för våra kunders räkning fungerar vi som personuppgiftsbiträde. Ett personuppgiftsbiträdesavtal säkerställer att vi följer de instruktioner vi fått och att vi skyddar dina uppgifter på bästa möjliga sätt.
När och varför behandlar vi personuppgifter?
Vi behandlar dina personuppgifter i följande situationer:
-
När du är kund hos oss och använder våra tjänster
-
När du bor eller hyr i en fastighet där vi är förvaltare
-
När du mottar utbetalningar via oss
-
När du gör en felanmälan eller köper tjänster från oss
-
När du söker jobb hos oss
-
När du är kontaktperson för en av våra leverantörer
-
När du är en potentiell kund
-
När du besöker vår webbplats
Vilka personuppgifter samlar vi in?
Grundläggande uppgifter:
-
Namn, adress, telefonnummer, e-postadress
-
Personnummer (vid behov för identifiering och ekonomiska transaktioner)
-
Kontouppgifter för utbetalningar
-
Uppgifter om din bostad/lägenhet
Genom webbplatsen:
-
IP-adress, webbläsartyp och -version
-
Sidbesök, klickmönster och tid på webbplatsen
-
Cookies och liknande teknologier (se separat avsnitt nedan)
Känsliga personuppgifter: Vi strävar efter att undvika att samla in känsliga personuppgifter. Om vi ändå måste hantera sådana uppgifter (t.ex. hälsouppgifter vid tillgänglighetsanpassningar), gör vi det endast med ditt uttryckliga samtycke.
Ändamål och rättslig grund för behandling
Vi behandlar dina personuppgifter för följande ändamål:
Avtalsuppfyllelse (rättslig grund: Art. 6.1b GDPR):
-
Administrera kundrelationer och uppfylla våra avtalsenliga skyldigheter
-
Hantera felanmälningar och service
-
Genomföra betalningar och fakturering
Rättsliga förpliktelser (rättslig grund: Art. 6.1c GDPR):
-
Bokföring i enlighet med bokföringslagen (7 år)
-
Följ bostadsrättslagen och annan tillämplig lagstiftning
-
Skatteadministration
Berättigade intressen (rättslig grund: Art. 6.1f GDPR):
-
Förbättra våra tjänster och webbplatsens funktionalitet
-
IT-säkerhet och systemadministration
-
Inkassoåtgärder vid utebliven betalning
Samtycke (rättslig grund: Art. 6.1a GDPR):
-
Marknadsföring via e-post och telefon
-
Vissa cookies (se cookieavsnitt)
Utlämnande av personuppgifter
Vi kan dela dina personuppgifter med:
Leverantörer och samarbetspartners:
-
IT-leverantörer (Wix för webbplats, eventuella molntjänster)
-
Ekonomisystem och betalningsleverantörer
-
Fastighetstekniska leverantörer
-
Revisorer och juridiska rådgivare
Myndigheter:
-
Skatteverket
-
Kronofogdemyndigheten
-
Polis och andra myndigheter vid rättsliga förpliktelser
Vi säkerställer alltid att dessa parter följer våra höga krav på dataskydd genom personuppgiftsbiträdesavtal och endast använder uppgifterna för de avsedda ändamålen.
​
Överföring till tredje land
Vissa av våra leverantörer kan vara baserade utanför EU/EES (t.ex. Wix som är baserat i Israel/USA). Vi säkerställer att sådana överföringar sker enligt GDPR:s krav genom adequacy decisions, standardavtalsklausuler eller andra lämpliga skyddsåtgärder.
​
Lagring och gallring av personuppgifter
Lagringsperioder:
-
Kunduppgifter: Under avtalsperioden + 7 år (bokföringslagen)
-
Marknadsföringsuppgifter: Tills samtycke återkallas eller 24 månader efter sista kontakten
-
Jobbansökningar: 2 år efter ansökningsprocessen
-
Webbplatsloggar: 12 månader
-
Leverantörsuppgifter: Under avtalsperioden + 7 år
​
Uppgifter som inte längre är nödvändiga raderas enligt våra gallringsrutiner eller anonymiseras så att de inte längre kan kopplas till dig.
​
Cookies och webbplatsanvändning
Vi använder cookies och liknande teknologier på vår webbplats. Cookies är små textfiler som lagras på din enhet.
​
Typer av cookies vi använder:
​
Nödvändiga cookies (kräver ej samtycke):
-
Sessionscookies för webbplatsens grundfunktioner
-
Säkerhetscookies
-
Inställningscookies för språk och preferenser
​
Statistik/analytiska cookies (kräver samtycke):
-
Google Analytics (Google Ireland Limited) - för webbplatsstatistik
-
Wix Analytics - för att förstå hur webbplatsen används
-
Lagringstid: 24 månader
​​​
Hantera cookies: Du kan hantera eller blockera cookies via dina webbläsarinställningar. Observera att vissa funktioner på webbplatsen kan påverkas om du blockerar cookies. Du kan återkalla ditt samtycke för cookies när som helst genom att ändra inställningarna i cookiebannern på webbplatsen.
​
Automatiserat beslutsfattande och profilering
Vi använder inte automatiserat beslutsfattande eller profilering som påverkar dig på ett betydande sätt.
​
Dina rättigheter enligt GDPR
Som registrerad har du följande rättigheter:
​
Rätt till information (Art. 13-14): Du har rätt att få information om hur vi behandlar dina personuppgifter.
​
Rätt till registerutdrag (Art. 15): Du har rätt att få bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig och i så fall få tillgång till uppgifterna.
​
Rätt till rättelse (Art. 16): Du har rätt att begära rättelse av felaktiga eller ofullständiga uppgifter.
​
Rätt till radering (Art. 17): Du har rätt att begära radering av dina personuppgifter när:
-
Uppgifterna inte längre är nödvändiga
-
Du återkallar ditt samtycke
-
Uppgifterna har behandlats på ett otillåtet sätt
​
Rätt till begränsning (Art. 18): Du kan begära att vi begränsar behandlingen i vissa situationer.
​
Rätt till dataportabilitet (Art. 20): Du har rätt att få ut dina uppgifter i ett strukturerat format för överföring till annan personuppgiftsansvarig.
​
Rätt att invända (Art. 21): Du har rätt att invända mot behandling som grundar sig på berättigade intressen eller för marknadsföring.
​
Rätt att återkalla samtycke: När behandlingen grundar sig på samtycke kan du när som helst återkalla detta.
​
Rätt att lämna klagomål: Du har rätt att lämna klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) om du anser att vi behandlar dina personuppgifter på ett felaktigt sätt.
​
För att utöva dina rättigheter kontaktar du oss på info@erbo.se. Vi svarar på din begäran inom en månad.
​
Säkerhet
Vi har vidtagit omfattande tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter:
Tekniska åtgärder:
-
Kryptering av känslig data
-
Brandväggar och intrångsskydd
-
Regelbundna säkerhetsuppdateringar
-
Begränsad åtkomst med användarrättigheter
Organisatoriska åtgärder:
-
Utbildning av personal i dataskydd
-
Rutiner för hantering av personuppgifter
-
Incidentrapportering och -hantering
-
Regelbundna säkerhetsöversyn
​
Ändringar i denna policy
Vi kan komma att uppdatera denna integritetspolicy för att reflektera ändringar i vår verksamhet, lagkrav eller för att förbättra tydligheten. Väsentliga ändringar kommer att meddelas på vår webbplats och/eller via e-post till registrerade kunder.
​
Senast uppdaterad: 2025-07-23
​
Kontakt
Har du frågor om hur vi behandlar dina personuppgifter eller vill utöva dina rättigheter, kontakta oss:
E-post: info@erbo.se, Telefon: 010-167 60 07, Post: Box 2048, 433 02 Sävedalen
För klagomål till myndighet: Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) Box 8114, 104 20 Stockholm Telefon: 08-657 61 00 E-post: imy@imy.se