Publicerad:
17 mars 2025
Andrahandsuthyrning i bostadsrÀtter - juridiska ramar och styrelsens befogenheter
Andrahandsuthyrning Àr ett Äterkommande Àrende för mÄnga bostadsrÀttsföreningar. En god hantering krÀver kunskap om bÄde juridiska ramar och praktiska tillvÀgagÄngssÀtt. Denna artikel ger styrelsen vÀgledning i hur tillstÄndsprocessen kan utformas för att vara bÄde rÀttssÀker och praktisk.

Juridiska förutsÀttningar för andrahandsuthyrning
Andrahandsuthyrning av bostadsrÀtt regleras i första hand av bostadsrÀttslagen, men kompletteras av föreningens stadgar och ibland Àven av sÀrskilda policydokument.
GrundlÀggande rÀttslig reglering
RÀtten att hyra ut i andra hand regleras huvudsakligen i bostadsrÀttslagen 7 kap. 10-11 §§:
En bostadsrÀttshavare fÄr upplÄta sin lÀgenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt samtycke
VÀgras samtycke utan skÀlig anledning kan bostadsrÀttshavaren fÄ tillstÄnd av hyresnÀmnden
Samtycke behövs inte om bostadsrÀtten Àr pantsatt och lÀgenheten bebos av panthavaren
Samtycke ska lÀmnas om bostadsrÀttshavaren har beaktansvÀrda skÀl och föreningen inte har befogad anledning att vÀgra
Dessa lagbestÀmmelser Àr tvingande, vilket innebÀr att föreningens stadgar inte kan inskrÀnka medlemmarnas rÀtt till andrahandsuthyrning utöver vad lagen anger.
FörhÄllande till stadgar och policys
Stadgarna kan komplettera lagen genom att specificera:
Ansökningsförfarandet
TidsgrÀnser för tillstÄnd
Krav pÄ information om andrahandshyresgÀsten
Formkrav för ansökan
Avgifter för andrahandsuthyrning
MÄnga föreningar har Àven separata policydokument eller riktlinjer som förtydligar styrelsens tolkning och tillÀmpning av reglerna. Dessa policys Àr inte juridiskt bindande pÄ samma sÀtt som stadgarna, men ger förutsÀgbarhet och likabehandling.
BeaktansvÀrda skÀl enligt lag och praxis
BostadsrÀttslagen anger att samtycke ska ges om bostadsrÀttshavaren har "beaktansvÀrda skÀl" för upplÄtelsen. Vad som utgör beaktansvÀrda skÀl har preciserats genom rÀttspraxis.
GodkÀnda skÀl enligt praxis
Följande skÀl anses normalt som beaktansvÀrda:
Ă lder eller sjukdom â Behov av vĂ„rd eller rehabilitering pĂ„ annan ort
TillfĂ€lligt arbete eller studier pĂ„ annan ort â Om pendlingsavstĂ„ndet Ă€r oskĂ€ligt lĂ„ngt (normalt mer Ă€n 8-10 mil eller 1,5 timmes restid enkel vĂ€g)
Provsamboende i ny parrelation
Uthyrning till nÀrstÄende (barn, förÀldrar) bedöms ofta generöst
SvÄrighet att sÀlja bostadsrÀtten till rimligt pris under rÄdande marknadsförhÄllanden
LÀngre utlandsvistelse för arbete, studier eller liknande
FÀngelsevistelse eller annat ofrivilligt förhinder att nyttja lÀgenheten
SkÀl som vanligtvis inte godkÀnns
Följande skÀl anses normalt inte som beaktansvÀrda:
Ănskan att tjĂ€na pengar pĂ„ uthyrning
Köp av bostadsrÀtt i rent uthyrningssyfte
Behov av extra bostad för tillfÀlliga besök
Att bostadsrÀttshavaren har annan bostad som hen föredrar
Enbart generellt missnöje med bostaden eller omrÄdet
TidsbegrÀnsning av beaktansvÀrda skÀl
MÄnga beaktansvÀrda skÀl Àr av sin natur tidsbegrÀnsade:
Provsamboende bedöms normalt som beaktansvÀrt i cirka ett Är
Studier pÄ annan ort under normal studietid för utbildningen
TillfÀlligt arbete under anstÀllningstiden
För vissa skÀl kan lÀngre eller upprepade tillstÄnd vara motiverade, till exempel vid lÄngvarig sjukdom eller Äterkommande arbete pÄ annan ort.
Styrelsens befogenheter och skyldigheter
Styrelsen har bÄde rÀttigheter och skyldigheter nÀr det gÀller hantering av andrahandsuthyrningar.
Styrelsens prövningsrÀtt
Styrelsen har rÀtt att:
BegÀra detaljerad information om uthyrningens syfte, lÀngd och andrahandshyresgÀsten
Besluta om tillstÄndsgivning baserat pÄ en helhetsbedömning
TidsbegrÀnsa tillstÄnd Àven om bostadsrÀttshavaren sökt för lÀngre tid
Förena tillstÄnd med villkor, exempelvis gÀllande hyrestid eller information om andrahandshyresgÀsten
Ta ut stadgeenlig avgift för andrahandsupplÄtelse
Styrelsens skyldigheter
Samtidigt har styrelsen viktiga skyldigheter:
Behandla ansökningar skyndsamt (normalt inom 4-6 veckor)
Hantera alla ansökningar likvÀrdigt och konsekvent
Motivera eventuella avslag med konkreta och sakliga skÀl
Respektera medlemmarnas lagstadgade rÀtt till andrahandsuthyrning nÀr beaktansvÀrda skÀl finns
Informera om möjligheten att överklaga till hyresnÀmnden vid avslag
Befogad anledning att neka samtycke
Ăven nĂ€r beaktansvĂ€rda skĂ€l finns kan styrelsen i brfen neka tillstĂ„nd om föreningen har "befogad anledning". Detta kan exempelvis vara:
Dokumenterade problem med den föreslagna andrahandshyresgÀsten frÄn tidigare boenden
Misstanke om otillÄten andrahandsuthyrning i flera led
Oseriös uthyrningsverksamhet med mycket korta hyresperioder
NÀr den föreslagna andrahandshyresgÀsten tidigare allvarligt stört grannar i samma förening
Rent subjektiva uppfattningar eller fördomar utgör inte befogad anledning.
Process för hantering av ansökningar
En strukturerad process för handlÀggning av andrahandsuthyrningar bidrar till rÀttssÀkerhet och effektivitet.
Ansökningsförfarande
En tydlig ansökningsprocess bör innefatta:
Skriftlig ansökan med standardiserat formulÀr
TidsgrÀns för ansökan (t.ex. minst en mÄnad före önskad uthyrningsstart)
Krav pÄ information om:
Tidsperiod för uthyrningen
SkÀl för andrahandsuthyrning
AndrahandshyresgÀstens namn och kontaktuppgifter
BostadsrÀttshavarens adress under uthyrningsperioden
Dokumentationskrav â intyg som styrker skĂ€len (arbetsgivarintyg, antagningsbesked till utbildning, lĂ€karintyg, etc.)
HandlÀggning
NÀr en ansökan inkommit bör styrelsen:
BekrÀfta mottagandet av ansökan
Granska om ansökan Àr komplett eller behöver kompletteras
Bedöma de anförda skÀlen mot praxis och föreningens policy
Dokumentera bedömningen i styrelseprotokoll
Meddela beslut skriftligt till bostadsrÀttshavaren
TidsbegrÀnsade tillstÄnd
TillstÄnd för andrahandsuthyrning bör normalt tidsbegrÀnsas:
Vanligtvis 6-12 mÄnader i taget
Möjlighet till förlÀngning efter ny ansökan
Tydligt slutdatum i beslutet
Information om vad som hÀnder nÀr tillstÄndet löper ut
Uppföljning
För att sÀkerstÀlla att andrahandsuthyrningen fungerar bör föreningen:
Föra register över godkÀnda andrahandsuthyrningar
Kontrollera att uthyrningen upphör nÀr tillstÄndet löper ut
BegÀra bekrÀftelse att andrahandshyresgÀsten faktiskt flyttat in
Ha rutiner för hantering av eventuella klagomÄl rörande andrahandshyresgÀsten
Avslag och överklagande
NÀr styrelsen avslÄr en ansökan om andrahandsuthyrning finns formella krav och processer att beakta.
Avslag av ansökan
Vid avslag bör styrelsen:
Meddela beslutet skriftligt
Ange konkreta skÀl för avslaget
Dokumentera beslutet och skÀlen i styrelseprotokoll
Informera om bostadsrÀttshavarens rÀtt att överklaga till hyresnÀmnden
Avslag utan sakliga skÀl kan senare underkÀnnas av hyresnÀmnden och leda till onödiga kostnader och administrativt merarbete.
Ăverklagande till hyresnĂ€mnden
Om bostadsrÀttshavaren överklagar till hyresnÀmnden:
HyresnÀmnden gör en sjÀlvstÀndig bedömning av Àrendet
Föreningen mÄste motivera sitt avslag med sakliga argument
Om hyresnÀmnden anser att bostadsrÀttshavaren har beaktansvÀrda skÀl och föreningen saknar befogad anledning att vÀgra samtycke, kan nÀmnden tillÄta andrahandsuthyrningen
HyresnÀmndens beslut kan överklagas till Svea hovrÀtt, som i dessa Àrenden Àr sista instans
Föreningens agerande vid överklagande
NÀr ett Àrende hamnar i hyresnÀmnden bör föreningen:
SammanstÀlla all relevant dokumentation
Tydligt redogöra för de skÀl som ligger till grund för avslaget
HÀnvisa till relevant praxis som stödjer föreningens bedömning
ĂvervĂ€ga behov av juridiskt ombud, sĂ€rskilt i komplexa fall
OtillÄten andrahandsuthyrning
NÀr en medlem upplÄter sin lÀgenhet utan tillstÄnd mÄste styrelsen agera korrekt för att skydda bostadsrÀttsföreningens intressen.
Identifiering av otillÄten uthyrning
Tecken pÄ otillÄten andrahandsuthyrning kan vara:
OkÀnda personer som regelbundet bor i lÀgenheten
Post adresserad till andra Àn medlemmen
Information frÄn andra medlemmar eller fastighetsskötare
Medlemmen Àr inte folkbokförd pÄ adressen och syns aldrig till
Annonser om uthyrning dÀr bostadsrÀttshavaren inte ansökt om tillstÄnd
Utredning och dokumentation
Vid misstanke om otillÄten uthyrning bör styrelsen:
Dokumentera observationer och indikationer
Kontakta bostadsrÀttshavaren för förklaring
Samla in uppgifter om vem som faktiskt bor i lÀgenheten
Eventuellt kontrollera folkbokföringsuppgifter
Formell process vid otillÄten uthyrning
Den formella processen vid konstaterad otillÄten uthyrning Àr:
RĂ€ttelseuppmaning â Skriftlig anmaning till bostadsrĂ€ttshavaren att vidta rĂ€ttelse
UppsĂ€gning â Om rĂ€ttelse inte sker kan föreningen sĂ€ga upp bostadsrĂ€ttshavaren
RĂ€ttslig process â Eventuell talan i hyresnĂ€mnden om bostadsrĂ€ttshavaren bestrider uppsĂ€gningen
RÀttspraxis vid otillÄten uthyrning
RĂ€ttspraxis visar att:
Enstaka, kortvariga otillÄtna upplÄtelser sÀllan anses tillrÀckligt allvarliga för att motivera förverkande
Upprepade eller lÄngvariga otillÄtna upplÄtelser kan dÀremot leda till förverkande, sÀrskilt om bostadsrÀttshavaren tidigare fÄtt varningar
Domstolarna ser allvarligt pÄ systematisk otillÄten uthyrning i vinstsyfte
Andrahandsavgift
Sedan 2014 har föreningar laglig rÀtt att ta ut en avgift för andrahandsupplÄtelse om stadgarna medger detta.
Lagliga ramar för avgiften
Enligt bostadsrÀttslagen 7 kap. 14 § gÀller att:
Avgiften fÄr Ärligen uppgÄ till högst 10% av prisbasbeloppet (5 880 kr för 2025)
Avgiften ska fördelas lika per lÀgenhet som hyrs ut
Om en lÀgenhet upplÄts under del av Är, berÀknas avgiften efter det antal mÄnader som lÀgenheten Àr upplÄten
Avgiften mÄste ha stöd i föreningens stadgar för att kunna tas ut
Praktisk hantering av avgiften
För effektiv administration av andrahandsavgiften:
Specificera avgiften tydligt i beslutet om tillstÄnd
Fakturera avgiften separat frÄn mÄnadsavgiften
Klargör betalningsvillkor (mÄnadsvis, kvartalsvis eller Ärsvis)
Dokumentera inkomna avgifter i föreningens redovisning
Ha rutiner för pÄminnelser vid utebliven betalning
Strategiska övervÀganden kring avgiftens storlek
Föreningen kan strategiskt övervÀga:
Om maximal avgift ska tas ut eller om en lÀgre nivÄ Àr lÀmplig
Om avgiften ska differentieras baserat pÄ uthyrningstidens lÀngd
Vad intÀkterna frÄn avgiften ska anvÀndas till (t.ex. ökad administration)
Om avgiften ska justeras Ärligen i relation till prisbasbeloppet
Juridiskt skydd för föreningen
En vÀlstrukturerad hantering av andrahandsuthyrningar minskar risken för juridiska problem.
Dokumentation
För att minimera juridiska risker bör brf:en:
Dokumentera alla beslut noggrant i protokoll
BehÄlla kopior pÄ ansökningar, intyg och beslut
UpprÀtta och bevara ett register över godkÀnda andrahandsuthyrningar
Föra loggbok över kommunikation i andrahandsÀrenden
Spara all korrespondens med bostadsrÀttshavare och hyresnÀmnd
Likabehandlingsprincipen
För att undvika anklagelser om diskriminering eller sÀrbehandling:
Hantera alla ansökningar enligt samma principer
Skapa tydliga riktlinjer för bedömning av olika skÀl
Behandla liknande fall pÄ samma sÀtt
Dokumentera motiveringen för beslut, sÀrskilt nÀr liknande fall fÄr olika utfall
Juridiska risker att beakta
Föreningen bör vara medveten om följande risker:
Felaktig hantering kan leda till rÀttsprocesser i hyresnÀmnden
Diskriminerande bedömningar kan leda till anmÀlningar enligt diskrimineringslagen
Bristande rutiner kan underlÀtta otillÄtna andrahandsuthyrningar
BristfÀllig dokumentation försvÄrar föreningens position vid tvister
Rekommenderade stadgebestÀmmelser
VÀlformulerade stadgebestÀmmelser Àr en förutsÀttning för bra hantering av andrahandsuthyrningar.
GrundlÀggande stadgebestÀmmelser
Följande bör finnas med i stadgarna:
TillstĂ„ndskrav â Tydliggörande att styrelsens tillstĂ„nd krĂ€vs
Ansökningsförfarande â Hur och nĂ€r ansökan ska göras
Informationskrav â Vilken information som ska lĂ€mnas om andrahandshyresgĂ€sten
TidsbegrĂ€nsning â Maximal tid för tillstĂ„nd innan ny ansökan krĂ€vs
Andrahandsavgift â Om avgift ska tas ut och i sĂ„ fall grunderna för denna
Exempel pÄ stadgeformulering
Exempel pÄ en balanserad stadgeformulering:
"BostadsrÀttshavare fÄr upplÄta sin lÀgenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt skriftliga samtycke. Ansökan om andrahandsuthyrning ska göras skriftligt pÄ föreningens formulÀr minst en mÄnad före önskad uthyrningsstart. I ansökan ska anges skÀlet för upplÄtelsen, dess lÀngd samt vem som ska nyttja lÀgenheten. TillstÄnd ges för högst ett Är i taget, varefter ny ansökan mÄste göras. Föreningen tar ut en avgift för andrahandsupplÄtelse av bostadsrÀttshavaren med ett belopp motsvarande 10% av prisbasbeloppet per Är. Om en lÀgenhet upplÄts under del av Är berÀknas avgiften efter det antal kalendermÄnader som lÀgenheten Àr upplÄten."
Kompletterande policydokument
Som komplement till stadgarna kan föreningen anvÀnda:
Detaljerade riktlinjer â Mer utförlig information om föreningens bedömningsprinciper
AnsökningsformulĂ€r â Standardiserat formulĂ€r för ansökan
Informationsblad â LĂ€ttillgĂ€nglig information om process och regler
Checklista â Internt verktyg för styrelsen vid bedömning av ansökningar
Praktiska mallar och rutiner
Effektiva rutiner underlÀttar bÄde för styrelsen och medlemmarna.
AnsökningsformulÀr
Ett komplett ansökningsformulÀr bör innehÄlla:
BostadsrÀttshavarens personuppgifter
LĂ€genhetsbeteckning och adress
Ănskad uthyrningsperiod (frĂ„n-till)
Detaljerat skÀl för andrahandsuthyrning
Adress och kontaktuppgifter till bostadsrÀttshavaren under uthyrningen
AndrahandshyresgÀstens namn, personnummer och nuvarande adress
Relation till andrahandshyresgÀsten (om sÄdan finns)
Underskrift av bostadsrÀttshavaren
Beslutsmall
En standardiserad mall för styrelsebeslut bör innehÄlla:
Ărendenummer och datum
BostadsrÀttshavarens namn och lÀgenhetsnummer
AndrahandshyresgÀstens namn
Beviljad period för uthyrning
Eventuella sÀrskilda villkor för tillstÄndet
Information om andrahandsavgift
HĂ€nvisning till styrelseprotokoll
Underskrift av firmatecknare
Checklista för styrelsens bedömning
En intern checklista för styrelsen kan innehÄlla:
Kontroll att ansökan Àr komplett
Bedömning av anförda skÀl mot praxis
Kontroll av bifogade intyg och dokument
Eventuell tidigare historik av andrahandsuthyrning
Bedömning av andrahandshyresgÀsten (om information finns)
Beslut om avgift
Behov av eventuella sÀrskilda villkor
à rshjul för andrahandsuthyrningar
Ett strukturerat Ärshjul kan innehÄlla:
Kvartalsvisa uppföljningar av pÄgÄende andrahandsuthyrningar
PÄminnelser om utgÄende tillstÄnd (1-2 mÄnader i förvÀg)
à rlig översyn av policy och rutiner
SammanstÀllning till Ärsredovisningen
Vanliga frÄgor om andrahandsuthyrning
Kan föreningen neka uthyrning till nÀrstÄende?
Normalt anses uthyrning till nÀrstÄende, sÀrskilt vuxna barn eller förÀldrar, som ett beaktansvÀrt skÀl. Föreningen kan bara neka tillstÄnd om det finns sÀrskilda skÀl, exempelvis om den nÀrstÄende tidigare orsakat allvarliga störningar i föreningen.
Hur lÀnge kan man hyra ut i andra hand?
Lagen sÀtter ingen absolut tidsgrÀns, men tillstÄnden bör tidsbegrÀnsas, vanligtvis till 6-12 mÄnader i taget. För vissa skÀl, som studier pÄ annan ort, kan förlÀngning normalt beviljas under hela studietiden.
Kan föreningen krÀva kreditupplysning pÄ andrahandshyresgÀsten?
Nej, föreningen har inte rÀtt att krÀva kreditupplysning pÄ andrahandshyresgÀsten. Det Àr bostadsrÀttshavaren som ansvarar för hyresgÀsten och som stÄr för alla förpliktelser mot föreningen.
Vad hÀnder om bostadsrÀttshavaren inte betalar andrahandsavgiften?
Obetald andrahandsavgift Àr en avgift till föreningen och kan i yttersta fall leda till att nyttjanderÀtten förverkas pÄ samma sÀtt som vid utebliven mÄnadsavgift. Normalt bör föreningen dock skicka pÄminnelser innan sÄdana ÄtgÀrder vidtas.
Kan föreningen sÀga nej till all andrahandsuthyrning?
Nej, föreningen mÄste bedöma varje ansökan individuellt. Ett generellt förbud mot andrahandsuthyrning skulle strida mot bostadsrÀttslagen.
Sammanfattning: Balans mellan rÀttigheter och kontroll
Hantering av andrahandsuthyrning i en bostadsrÀttsförening krÀver en balans mellan medlemmarnas rÀttigheter och föreningens behov av kontroll. Genom tydliga rutiner, god dokumentation och konsekvent bedömning kan processen göras rÀttssÀker och effektiv.
För en brf Àr det viktigt att:
Utforma tydliga stadgebestÀmmelser om andrahandsuthyrning
Skapa standardiserade ansökningsformulÀr och beslutsmallar
Dokumentera alla beslut och motiveringar noggrant
Behandla alla ansökningar likvÀrdigt
HÄlla sig uppdaterad om aktuell rÀttspraxis
Följa upp godkÀnda andrahandsuthyrningar systematiskt
En vÀlhanterad process för andrahandsuthyrning bidrar till trygghet för bÄde bostadsrÀttshavare och föreningen, samtidigt som den minimerar risken för konflikter och juridiska processer.
Hur Erbo kan hjÀlpa
Behöver din bostadsrÀttsförening hjÀlp med att utforma stadgar, policy eller rutiner för andrahandsuthyrning? Erbo erbjuder:
Juridisk rÄdgivning kring andrahandsuthyrning
FÀrdiga mallar för ansökningar och beslut
Granskning av befintliga stadgar och policys
Utbildning för styrelsen i hantering av andrahandsÀrenden
Stöd vid tvister i hyresnÀmnden
Kontakta oss för en kostnadsfri initial konsultation om hur vi kan hjÀlpa just er förening med hantering av andrahandsuthyrningar.