Publicerad:
17 mars 2025
Andrahandsuthyrning i bostadsrätter - juridiska ramar och styrelsens befogenheter
Andrahandsuthyrning är ett återkommande ärende för många bostadsrättsföreningar. En god hantering kräver kunskap om både juridiska ramar och praktiska tillvägagångssätt. Denna artikel ger styrelsen vägledning i hur tillståndsprocessen kan utformas för att vara både rättssäker och praktisk.

Juridiska förutsättningar för andrahandsuthyrning
Andrahandsuthyrning av bostadsrätt regleras i första hand av bostadsrättslagen, men kompletteras av föreningens stadgar och ibland även av särskilda policydokument.
Grundläggande rättslig reglering
Rätten att hyra ut i andra hand regleras huvudsakligen i bostadsrättslagen 7 kap. 10-11 §§:
En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt samtycke
Vägras samtycke utan skälig anledning kan bostadsrättshavaren få tillstånd av hyresnämnden
Samtycke behövs inte om bostadsrätten är pantsatt och lägenheten bebos av panthavaren
Samtycke ska lämnas om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl och föreningen inte har befogad anledning att vägra
Dessa lagbestämmelser är tvingande, vilket innebär att föreningens stadgar inte kan inskränka medlemmarnas rätt till andrahandsuthyrning utöver vad lagen anger.
Förhållande till stadgar och policys
Stadgarna kan komplettera lagen genom att specificera:
Ansökningsförfarandet
Tidsgränser för tillstånd
Krav på information om andrahandshyresgästen
Formkrav för ansökan
Avgifter för andrahandsuthyrning
Många föreningar har även separata policydokument eller riktlinjer som förtydligar styrelsens tolkning och tillämpning av reglerna. Dessa policys är inte juridiskt bindande på samma sätt som stadgarna, men ger förutsägbarhet och likabehandling.
Beaktansvärda skäl enligt lag och praxis
Bostadsrättslagen anger att samtycke ska ges om bostadsrättshavaren har "beaktansvärda skäl" för upplåtelsen. Vad som utgör beaktansvärda skäl har preciserats genom rättspraxis.
Godkända skäl enligt praxis
Följande skäl anses normalt som beaktansvärda:
Ålder eller sjukdom – Behov av vård eller rehabilitering på annan ort
Tillfälligt arbete eller studier på annan ort – Om pendlingsavståndet är oskäligt långt (normalt mer än 8-10 mil eller 1,5 timmes restid enkel väg)
Provsamboende i ny parrelation
Uthyrning till närstående (barn, föräldrar) bedöms ofta generöst
Svårighet att sälja bostadsrätten till rimligt pris under rådande marknadsförhållanden
Längre utlandsvistelse för arbete, studier eller liknande
Fängelsevistelse eller annat ofrivilligt förhinder att nyttja lägenheten
Skäl som vanligtvis inte godkänns
Följande skäl anses normalt inte som beaktansvärda:
Önskan att tjäna pengar på uthyrning
Köp av bostadsrätt i rent uthyrningssyfte
Behov av extra bostad för tillfälliga besök
Att bostadsrättshavaren har annan bostad som hen föredrar
Enbart generellt missnöje med bostaden eller området
Tidsbegränsning av beaktansvärda skäl
Många beaktansvärda skäl är av sin natur tidsbegränsade:
Provsamboende bedöms normalt som beaktansvärt i cirka ett år
Studier på annan ort under normal studietid för utbildningen
Tillfälligt arbete under anställningstiden
För vissa skäl kan längre eller upprepade tillstånd vara motiverade, till exempel vid långvarig sjukdom eller återkommande arbete på annan ort.
Styrelsens befogenheter och skyldigheter
Styrelsen har både rättigheter och skyldigheter när det gäller hantering av andrahandsuthyrningar.
Styrelsens prövningsrätt
Styrelsen har rätt att:
Begära detaljerad information om uthyrningens syfte, längd och andrahandshyresgästen
Besluta om tillståndsgivning baserat på en helhetsbedömning
Tidsbegränsa tillstånd även om bostadsrättshavaren sökt för längre tid
Förena tillstånd med villkor, exempelvis gällande hyrestid eller information om andrahandshyresgästen
Ta ut stadgeenlig avgift för andrahandsupplåtelse
Styrelsens skyldigheter
Samtidigt har styrelsen viktiga skyldigheter:
Behandla ansökningar skyndsamt (normalt inom 4-6 veckor)
Hantera alla ansökningar likvärdigt och konsekvent
Motivera eventuella avslag med konkreta och sakliga skäl
Respektera medlemmarnas lagstadgade rätt till andrahandsuthyrning när beaktansvärda skäl finns
Informera om möjligheten att överklaga till hyresnämnden vid avslag
Befogad anledning att neka samtycke
Även när beaktansvärda skäl finns kan styrelsen i brfen neka tillstånd om föreningen har "befogad anledning". Detta kan exempelvis vara:
Dokumenterade problem med den föreslagna andrahandshyresgästen från tidigare boenden
Misstanke om otillåten andrahandsuthyrning i flera led
Oseriös uthyrningsverksamhet med mycket korta hyresperioder
När den föreslagna andrahandshyresgästen tidigare allvarligt stört grannar i samma förening
Rent subjektiva uppfattningar eller fördomar utgör inte befogad anledning.
Process för hantering av ansökningar
En strukturerad process för handläggning av andrahandsuthyrningar bidrar till rättssäkerhet och effektivitet.
Ansökningsförfarande
En tydlig ansökningsprocess bör innefatta:
Skriftlig ansökan med standardiserat formulär
Tidsgräns för ansökan (t.ex. minst en månad före önskad uthyrningsstart)
Krav på information om:
Tidsperiod för uthyrningen
Skäl för andrahandsuthyrning
Andrahandshyresgästens namn och kontaktuppgifter
Bostadsrättshavarens adress under uthyrningsperioden
Dokumentationskrav – intyg som styrker skälen (arbetsgivarintyg, antagningsbesked till utbildning, läkarintyg, etc.)
Handläggning
När en ansökan inkommit bör styrelsen:
Bekräfta mottagandet av ansökan
Granska om ansökan är komplett eller behöver kompletteras
Bedöma de anförda skälen mot praxis och föreningens policy
Dokumentera bedömningen i styrelseprotokoll
Meddela beslut skriftligt till bostadsrättshavaren
Tidsbegränsade tillstånd
Tillstånd för andrahandsuthyrning bör normalt tidsbegränsas:
Vanligtvis 6-12 månader i taget
Möjlighet till förlängning efter ny ansökan
Tydligt slutdatum i beslutet
Information om vad som händer när tillståndet löper ut
Uppföljning
För att säkerställa att andrahandsuthyrningen fungerar bör föreningen:
Föra register över godkända andrahandsuthyrningar
Kontrollera att uthyrningen upphör när tillståndet löper ut
Begära bekräftelse att andrahandshyresgästen faktiskt flyttat in
Ha rutiner för hantering av eventuella klagomål rörande andrahandshyresgästen
Avslag och överklagande
När styrelsen avslår en ansökan om andrahandsuthyrning finns formella krav och processer att beakta.
Avslag av ansökan
Vid avslag bör styrelsen:
Meddela beslutet skriftligt
Ange konkreta skäl för avslaget
Dokumentera beslutet och skälen i styrelseprotokoll
Informera om bostadsrättshavarens rätt att överklaga till hyresnämnden
Avslag utan sakliga skäl kan senare underkännas av hyresnämnden och leda till onödiga kostnader och administrativt merarbete.
Överklagande till hyresnämnden
Om bostadsrättshavaren överklagar till hyresnämnden:
Hyresnämnden gör en självständig bedömning av ärendet
Föreningen måste motivera sitt avslag med sakliga argument
Om hyresnämnden anser att bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl och föreningen saknar befogad anledning att vägra samtycke, kan nämnden tillåta andrahandsuthyrningen
Hyresnämndens beslut kan överklagas till Svea hovrätt, som i dessa ärenden är sista instans
Föreningens agerande vid överklagande
När ett ärende hamnar i hyresnämnden bör föreningen:
Sammanställa all relevant dokumentation
Tydligt redogöra för de skäl som ligger till grund för avslaget
Hänvisa till relevant praxis som stödjer föreningens bedömning
Överväga behov av juridiskt ombud, särskilt i komplexa fall
Otillåten andrahandsuthyrning
När en medlem upplåter sin lägenhet utan tillstånd måste styrelsen agera korrekt för att skydda bostadsrättsföreningens intressen.
Identifiering av otillåten uthyrning
Tecken på otillåten andrahandsuthyrning kan vara:
Okända personer som regelbundet bor i lägenheten
Post adresserad till andra än medlemmen
Information från andra medlemmar eller fastighetsskötare
Medlemmen är inte folkbokförd på adressen och syns aldrig till
Annonser om uthyrning där bostadsrättshavaren inte ansökt om tillstånd
Utredning och dokumentation
Vid misstanke om otillåten uthyrning bör styrelsen:
Dokumentera observationer och indikationer
Kontakta bostadsrättshavaren för förklaring
Samla in uppgifter om vem som faktiskt bor i lägenheten
Eventuellt kontrollera folkbokföringsuppgifter
Formell process vid otillåten uthyrning
Den formella processen vid konstaterad otillåten uthyrning är:
Rättelseuppmaning – Skriftlig anmaning till bostadsrättshavaren att vidta rättelse
Uppsägning – Om rättelse inte sker kan föreningen säga upp bostadsrättshavaren
Rättslig process – Eventuell talan i hyresnämnden om bostadsrättshavaren bestrider uppsägningen
Rättspraxis vid otillåten uthyrning
Rättspraxis visar att:
Enstaka, kortvariga otillåtna upplåtelser sällan anses tillräckligt allvarliga för att motivera förverkande
Upprepade eller långvariga otillåtna upplåtelser kan däremot leda till förverkande, särskilt om bostadsrättshavaren tidigare fått varningar
Domstolarna ser allvarligt på systematisk otillåten uthyrning i vinstsyfte
Andrahandsavgift
Sedan 2014 har föreningar laglig rätt att ta ut en avgift för andrahandsupplåtelse om stadgarna medger detta.
Lagliga ramar för avgiften
Enligt bostadsrättslagen 7 kap. 14 § gäller att:
Avgiften får årligen uppgå till högst 10% av prisbasbeloppet (5 880 kr för 2025)
Avgiften ska fördelas lika per lägenhet som hyrs ut
Om en lägenhet upplåts under del av år, beräknas avgiften efter det antal månader som lägenheten är upplåten
Avgiften måste ha stöd i föreningens stadgar för att kunna tas ut
Praktisk hantering av avgiften
För effektiv administration av andrahandsavgiften:
Specificera avgiften tydligt i beslutet om tillstånd
Fakturera avgiften separat från månadsavgiften
Klargör betalningsvillkor (månadsvis, kvartalsvis eller årsvis)
Dokumentera inkomna avgifter i föreningens redovisning
Ha rutiner för påminnelser vid utebliven betalning
Strategiska överväganden kring avgiftens storlek
Föreningen kan strategiskt överväga:
Om maximal avgift ska tas ut eller om en lägre nivå är lämplig
Om avgiften ska differentieras baserat på uthyrningstidens längd
Vad intäkterna från avgiften ska användas till (t.ex. ökad administration)
Om avgiften ska justeras årligen i relation till prisbasbeloppet
Juridiskt skydd för föreningen
En välstrukturerad hantering av andrahandsuthyrningar minskar risken för juridiska problem.
Dokumentation
För att minimera juridiska risker bör brf:en:
Dokumentera alla beslut noggrant i protokoll
Behålla kopior på ansökningar, intyg och beslut
Upprätta och bevara ett register över godkända andrahandsuthyrningar
Föra loggbok över kommunikation i andrahandsärenden
Spara all korrespondens med bostadsrättshavare och hyresnämnd
Likabehandlingsprincipen
För att undvika anklagelser om diskriminering eller särbehandling:
Hantera alla ansökningar enligt samma principer
Skapa tydliga riktlinjer för bedömning av olika skäl
Behandla liknande fall på samma sätt
Dokumentera motiveringen för beslut, särskilt när liknande fall får olika utfall
Juridiska risker att beakta
Föreningen bör vara medveten om följande risker:
Felaktig hantering kan leda till rättsprocesser i hyresnämnden
Diskriminerande bedömningar kan leda till anmälningar enligt diskrimineringslagen
Bristande rutiner kan underlätta otillåtna andrahandsuthyrningar
Bristfällig dokumentation försvårar föreningens position vid tvister
Rekommenderade stadgebestämmelser
Välformulerade stadgebestämmelser är en förutsättning för bra hantering av andrahandsuthyrningar.
Grundläggande stadgebestämmelser
Följande bör finnas med i stadgarna:
Tillståndskrav – Tydliggörande att styrelsens tillstånd krävs
Ansökningsförfarande – Hur och när ansökan ska göras
Informationskrav – Vilken information som ska lämnas om andrahandshyresgästen
Tidsbegränsning – Maximal tid för tillstånd innan ny ansökan krävs
Andrahandsavgift – Om avgift ska tas ut och i så fall grunderna för denna
Exempel på stadgeformulering
Exempel på en balanserad stadgeformulering:
"Bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt skriftliga samtycke. Ansökan om andrahandsuthyrning ska göras skriftligt på föreningens formulär minst en månad före önskad uthyrningsstart. I ansökan ska anges skälet för upplåtelsen, dess längd samt vem som ska nyttja lägenheten. Tillstånd ges för högst ett år i taget, varefter ny ansökan måste göras. Föreningen tar ut en avgift för andrahandsupplåtelse av bostadsrättshavaren med ett belopp motsvarande 10% av prisbasbeloppet per år. Om en lägenhet upplåts under del av år beräknas avgiften efter det antal kalendermånader som lägenheten är upplåten."
Kompletterande policydokument
Som komplement till stadgarna kan föreningen använda:
Detaljerade riktlinjer – Mer utförlig information om föreningens bedömningsprinciper
Ansökningsformulär – Standardiserat formulär för ansökan
Informationsblad – Lättillgänglig information om process och regler
Checklista – Internt verktyg för styrelsen vid bedömning av ansökningar
Praktiska mallar och rutiner
Effektiva rutiner underlättar både för styrelsen och medlemmarna.
Ansökningsformulär
Ett komplett ansökningsformulär bör innehålla:
Bostadsrättshavarens personuppgifter
Lägenhetsbeteckning och adress
Önskad uthyrningsperiod (från-till)
Detaljerat skäl för andrahandsuthyrning
Adress och kontaktuppgifter till bostadsrättshavaren under uthyrningen
Andrahandshyresgästens namn, personnummer och nuvarande adress
Relation till andrahandshyresgästen (om sådan finns)
Underskrift av bostadsrättshavaren
Beslutsmall
En standardiserad mall för styrelsebeslut bör innehålla:
Ärendenummer och datum
Bostadsrättshavarens namn och lägenhetsnummer
Andrahandshyresgästens namn
Beviljad period för uthyrning
Eventuella särskilda villkor för tillståndet
Information om andrahandsavgift
Hänvisning till styrelseprotokoll
Underskrift av firmatecknare
Checklista för styrelsens bedömning
En intern checklista för styrelsen kan innehålla:
Kontroll att ansökan är komplett
Bedömning av anförda skäl mot praxis
Kontroll av bifogade intyg och dokument
Eventuell tidigare historik av andrahandsuthyrning
Bedömning av andrahandshyresgästen (om information finns)
Beslut om avgift
Behov av eventuella särskilda villkor
Årshjul för andrahandsuthyrningar
Ett strukturerat årshjul kan innehålla:
Kvartalsvisa uppföljningar av pågående andrahandsuthyrningar
Påminnelser om utgående tillstånd (1-2 månader i förväg)
Årlig översyn av policy och rutiner
Sammanställning till årsredovisningen
Vanliga frågor om andrahandsuthyrning
Kan föreningen neka uthyrning till närstående?
Normalt anses uthyrning till närstående, särskilt vuxna barn eller föräldrar, som ett beaktansvärt skäl. Föreningen kan bara neka tillstånd om det finns särskilda skäl, exempelvis om den närstående tidigare orsakat allvarliga störningar i föreningen.
Hur länge kan man hyra ut i andra hand?
Lagen sätter ingen absolut tidsgräns, men tillstånden bör tidsbegränsas, vanligtvis till 6-12 månader i taget. För vissa skäl, som studier på annan ort, kan förlängning normalt beviljas under hela studietiden.
Kan föreningen kräva kreditupplysning på andrahandshyresgästen?
Nej, föreningen har inte rätt att kräva kreditupplysning på andrahandshyresgästen. Det är bostadsrättshavaren som ansvarar för hyresgästen och som står för alla förpliktelser mot föreningen.
Vad händer om bostadsrättshavaren inte betalar andrahandsavgiften?
Obetald andrahandsavgift är en avgift till föreningen och kan i yttersta fall leda till att nyttjanderätten förverkas på samma sätt som vid utebliven månadsavgift. Normalt bör föreningen dock skicka påminnelser innan sådana åtgärder vidtas.
Kan föreningen säga nej till all andrahandsuthyrning?
Nej, föreningen måste bedöma varje ansökan individuellt. Ett generellt förbud mot andrahandsuthyrning skulle strida mot bostadsrättslagen.
Sammanfattning: Balans mellan rättigheter och kontroll
Hantering av andrahandsuthyrning i en bostadsrättsförening kräver en balans mellan medlemmarnas rättigheter och föreningens behov av kontroll. Genom tydliga rutiner, god dokumentation och konsekvent bedömning kan processen göras rättssäker och effektiv.
För en brf är det viktigt att:
Utforma tydliga stadgebestämmelser om andrahandsuthyrning
Skapa standardiserade ansökningsformulär och beslutsmallar
Dokumentera alla beslut och motiveringar noggrant
Behandla alla ansökningar likvärdigt
Hålla sig uppdaterad om aktuell rättspraxis
Följa upp godkända andrahandsuthyrningar systematiskt
En välhanterad process för andrahandsuthyrning bidrar till trygghet för både bostadsrättshavare och föreningen, samtidigt som den minimerar risken för konflikter och juridiska processer.
Hur Erbo kan hjälpa
Behöver din bostadsrättsförening hjälp med att utforma stadgar, policy eller rutiner för andrahandsuthyrning? Erbo erbjuder:
Juridisk rådgivning kring andrahandsuthyrning
Färdiga mallar för ansökningar och beslut
Granskning av befintliga stadgar och policys
Utbildning för styrelsen i hantering av andrahandsärenden
Stöd vid tvister i hyresnämnden
Kontakta oss för en kostnadsfri initial konsultation om hur vi kan hjälpa just er förening med hantering av andrahandsuthyrningar.