top of page

Publicerad:

17 mars 2025

Andrahandsuthyrning i bostadsrätter - juridiska ramar och styrelsens befogenheter

Andrahandsuthyrning är ett återkommande ärende för många bostadsrättsföreningar. En god hantering kräver kunskap om både juridiska ramar och praktiska tillvägagångssätt. Denna artikel ger styrelsen vägledning i hur tillståndsprocessen kan utformas för att vara både rättssäker och praktisk.

Andrahandsuthyrning i bostadsrätter - juridiska ramar och styrelsens befogenheter

Juridiska förutsättningar för andrahandsuthyrning


Andrahandsuthyrning av bostadsrätt regleras i första hand av bostadsrättslagen, men kompletteras av föreningens stadgar och ibland även av särskilda policydokument.


Grundläggande rättslig reglering


Rätten att hyra ut i andra hand regleras huvudsakligen i bostadsrättslagen 7 kap. 10-11 §§:


  • En bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt samtycke

  • Vägras samtycke utan skälig anledning kan bostadsrättshavaren få tillstånd av hyresnämnden

  • Samtycke behövs inte om bostadsrätten är pantsatt och lägenheten bebos av panthavaren

  • Samtycke ska lämnas om bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl och föreningen inte har befogad anledning att vägra


Dessa lagbestämmelser är tvingande, vilket innebär att föreningens stadgar inte kan inskränka medlemmarnas rätt till andrahandsuthyrning utöver vad lagen anger.


Förhållande till stadgar och policys


Stadgarna kan komplettera lagen genom att specificera:


  • Ansökningsförfarandet

  • Tidsgränser för tillstånd

  • Krav på information om andrahandshyresgästen

  • Formkrav för ansökan

  • Avgifter för andrahandsuthyrning


Många föreningar har även separata policydokument eller riktlinjer som förtydligar styrelsens tolkning och tillämpning av reglerna. Dessa policys är inte juridiskt bindande på samma sätt som stadgarna, men ger förutsägbarhet och likabehandling.



Beaktansvärda skäl enligt lag och praxis


Bostadsrättslagen anger att samtycke ska ges om bostadsrättshavaren har "beaktansvärda skäl" för upplåtelsen. Vad som utgör beaktansvärda skäl har preciserats genom rättspraxis.


Godkända skäl enligt praxis


Följande skäl anses normalt som beaktansvärda:


  • Ålder eller sjukdom – Behov av vård eller rehabilitering på annan ort

  • Tillfälligt arbete eller studier på annan ort – Om pendlingsavståndet är oskäligt långt (normalt mer än 8-10 mil eller 1,5 timmes restid enkel väg)

  • Provsamboende i ny parrelation

  • Uthyrning till närstående (barn, föräldrar) bedöms ofta generöst

  • Svårighet att sälja bostadsrätten till rimligt pris under rådande marknadsförhållanden

  • Längre utlandsvistelse för arbete, studier eller liknande

  • Fängelsevistelse eller annat ofrivilligt förhinder att nyttja lägenheten


Skäl som vanligtvis inte godkänns


Följande skäl anses normalt inte som beaktansvärda:


  • Önskan att tjäna pengar på uthyrning

  • Köp av bostadsrätt i rent uthyrningssyfte

  • Behov av extra bostad för tillfälliga besök

  • Att bostadsrättshavaren har annan bostad som hen föredrar

  • Enbart generellt missnöje med bostaden eller området


Tidsbegränsning av beaktansvärda skäl


Många beaktansvärda skäl är av sin natur tidsbegränsade:


  • Provsamboende bedöms normalt som beaktansvärt i cirka ett år

  • Studier på annan ort under normal studietid för utbildningen

  • Tillfälligt arbete under anställningstiden


För vissa skäl kan längre eller upprepade tillstånd vara motiverade, till exempel vid långvarig sjukdom eller återkommande arbete på annan ort.



Styrelsens befogenheter och skyldigheter


Styrelsen har både rättigheter och skyldigheter när det gäller hantering av andrahandsuthyrningar.


Styrelsens prövningsrätt


Styrelsen har rätt att:


  • Begära detaljerad information om uthyrningens syfte, längd och andrahandshyresgästen

  • Besluta om tillståndsgivning baserat på en helhetsbedömning

  • Tidsbegränsa tillstånd även om bostadsrättshavaren sökt för längre tid

  • Förena tillstånd med villkor, exempelvis gällande hyrestid eller information om andrahandshyresgästen

  • Ta ut stadgeenlig avgift för andrahandsupplåtelse


Styrelsens skyldigheter


Samtidigt har styrelsen viktiga skyldigheter:


  • Behandla ansökningar skyndsamt (normalt inom 4-6 veckor)

  • Hantera alla ansökningar likvärdigt och konsekvent

  • Motivera eventuella avslag med konkreta och sakliga skäl

  • Respektera medlemmarnas lagstadgade rätt till andrahandsuthyrning när beaktansvärda skäl finns

  • Informera om möjligheten att överklaga till hyresnämnden vid avslag


Befogad anledning att neka samtycke


Även när beaktansvärda skäl finns kan styrelsen i brfen neka tillstånd om föreningen har "befogad anledning". Detta kan exempelvis vara:


  • Dokumenterade problem med den föreslagna andrahandshyresgästen från tidigare boenden

  • Misstanke om otillåten andrahandsuthyrning i flera led

  • Oseriös uthyrningsverksamhet med mycket korta hyresperioder

  • När den föreslagna andrahandshyresgästen tidigare allvarligt stört grannar i samma förening


Rent subjektiva uppfattningar eller fördomar utgör inte befogad anledning.



Process för hantering av ansökningar


En strukturerad process för handläggning av andrahandsuthyrningar bidrar till rättssäkerhet och effektivitet.


Ansökningsförfarande


En tydlig ansökningsprocess bör innefatta:


  • Skriftlig ansökan med standardiserat formulär

  • Tidsgräns för ansökan (t.ex. minst en månad före önskad uthyrningsstart)

  • Krav på information om:

  1. Tidsperiod för uthyrningen

  2. Skäl för andrahandsuthyrning

  3. Andrahandshyresgästens namn och kontaktuppgifter

  4. Bostadsrättshavarens adress under uthyrningsperioden

  • Dokumentationskrav – intyg som styrker skälen (arbetsgivarintyg, antagningsbesked till utbildning, läkarintyg, etc.)


Handläggning


När en ansökan inkommit bör styrelsen:


  • Bekräfta mottagandet av ansökan

  • Granska om ansökan är komplett eller behöver kompletteras

  • Bedöma de anförda skälen mot praxis och föreningens policy

  • Dokumentera bedömningen i styrelseprotokoll

  • Meddela beslut skriftligt till bostadsrättshavaren


Tidsbegränsade tillstånd


Tillstånd för andrahandsuthyrning bör normalt tidsbegränsas:


  • Vanligtvis 6-12 månader i taget

  • Möjlighet till förlängning efter ny ansökan

  • Tydligt slutdatum i beslutet

  • Information om vad som händer när tillståndet löper ut


Uppföljning


För att säkerställa att andrahandsuthyrningen fungerar bör föreningen:


  • Föra register över godkända andrahandsuthyrningar

  • Kontrollera att uthyrningen upphör när tillståndet löper ut

  • Begära bekräftelse att andrahandshyresgästen faktiskt flyttat in

  • Ha rutiner för hantering av eventuella klagomål rörande andrahandshyresgästen



Avslag och överklagande


När styrelsen avslår en ansökan om andrahandsuthyrning finns formella krav och processer att beakta.


Avslag av ansökan


Vid avslag bör styrelsen:


  • Meddela beslutet skriftligt

  • Ange konkreta skäl för avslaget

  • Dokumentera beslutet och skälen i styrelseprotokoll

  • Informera om bostadsrättshavarens rätt att överklaga till hyresnämnden


Avslag utan sakliga skäl kan senare underkännas av hyresnämnden och leda till onödiga kostnader och administrativt merarbete.


Överklagande till hyresnämnden


Om bostadsrättshavaren överklagar till hyresnämnden:


  • Hyresnämnden gör en självständig bedömning av ärendet

  • Föreningen måste motivera sitt avslag med sakliga argument

  • Om hyresnämnden anser att bostadsrättshavaren har beaktansvärda skäl och föreningen saknar befogad anledning att vägra samtycke, kan nämnden tillåta andrahandsuthyrningen

  • Hyresnämndens beslut kan överklagas till Svea hovrätt, som i dessa ärenden är sista instans


Föreningens agerande vid överklagande


När ett ärende hamnar i hyresnämnden bör föreningen:


  • Sammanställa all relevant dokumentation

  • Tydligt redogöra för de skäl som ligger till grund för avslaget

  • Hänvisa till relevant praxis som stödjer föreningens bedömning

  • Överväga behov av juridiskt ombud, särskilt i komplexa fall



Otillåten andrahandsuthyrning


När en medlem upplåter sin lägenhet utan tillstånd måste styrelsen agera korrekt för att skydda bostadsrättsföreningens intressen.


Identifiering av otillåten uthyrning


Tecken på otillåten andrahandsuthyrning kan vara:


  • Okända personer som regelbundet bor i lägenheten

  • Post adresserad till andra än medlemmen

  • Information från andra medlemmar eller fastighetsskötare

  • Medlemmen är inte folkbokförd på adressen och syns aldrig till

  • Annonser om uthyrning där bostadsrättshavaren inte ansökt om tillstånd


Utredning och dokumentation


Vid misstanke om otillåten uthyrning bör styrelsen:


  • Dokumentera observationer och indikationer

  • Kontakta bostadsrättshavaren för förklaring

  • Samla in uppgifter om vem som faktiskt bor i lägenheten

  • Eventuellt kontrollera folkbokföringsuppgifter


Formell process vid otillåten uthyrning


Den formella processen vid konstaterad otillåten uthyrning är:


  • Rättelseuppmaning – Skriftlig anmaning till bostadsrättshavaren att vidta rättelse

  • Uppsägning – Om rättelse inte sker kan föreningen säga upp bostadsrättshavaren

  • Rättslig process – Eventuell talan i hyresnämnden om bostadsrättshavaren bestrider uppsägningen


Rättspraxis vid otillåten uthyrning


Rättspraxis visar att:


  • Enstaka, kortvariga otillåtna upplåtelser sällan anses tillräckligt allvarliga för att motivera förverkande

  • Upprepade eller långvariga otillåtna upplåtelser kan däremot leda till förverkande, särskilt om bostadsrättshavaren tidigare fått varningar

  • Domstolarna ser allvarligt på systematisk otillåten uthyrning i vinstsyfte



Andrahandsavgift


Sedan 2014 har föreningar laglig rätt att ta ut en avgift för andrahandsupplåtelse om stadgarna medger detta.


Lagliga ramar för avgiften


Enligt bostadsrättslagen 7 kap. 14 § gäller att:


  • Avgiften får årligen uppgå till högst 10% av prisbasbeloppet (5 880 kr för 2025)

  • Avgiften ska fördelas lika per lägenhet som hyrs ut

  • Om en lägenhet upplåts under del av år, beräknas avgiften efter det antal månader som lägenheten är upplåten

  • Avgiften måste ha stöd i föreningens stadgar för att kunna tas ut


Praktisk hantering av avgiften


För effektiv administration av andrahandsavgiften:


  • Specificera avgiften tydligt i beslutet om tillstånd

  • Fakturera avgiften separat från månadsavgiften

  • Klargör betalningsvillkor (månadsvis, kvartalsvis eller årsvis)

  • Dokumentera inkomna avgifter i föreningens redovisning

  • Ha rutiner för påminnelser vid utebliven betalning


Strategiska överväganden kring avgiftens storlek


Föreningen kan strategiskt överväga:


  • Om maximal avgift ska tas ut eller om en lägre nivå är lämplig

  • Om avgiften ska differentieras baserat på uthyrningstidens längd

  • Vad intäkterna från avgiften ska användas till (t.ex. ökad administration)

  • Om avgiften ska justeras årligen i relation till prisbasbeloppet



Juridiskt skydd för föreningen


En välstrukturerad hantering av andrahandsuthyrningar minskar risken för juridiska problem.


Dokumentation


För att minimera juridiska risker bör brf:en:


  • Dokumentera alla beslut noggrant i protokoll

  • Behålla kopior på ansökningar, intyg och beslut

  • Upprätta och bevara ett register över godkända andrahandsuthyrningar

  • Föra loggbok över kommunikation i andrahandsärenden

  • Spara all korrespondens med bostadsrättshavare och hyresnämnd


Likabehandlingsprincipen


För att undvika anklagelser om diskriminering eller särbehandling:


  • Hantera alla ansökningar enligt samma principer

  • Skapa tydliga riktlinjer för bedömning av olika skäl

  • Behandla liknande fall på samma sätt

  • Dokumentera motiveringen för beslut, särskilt när liknande fall får olika utfall


Juridiska risker att beakta


Föreningen bör vara medveten om följande risker:


  • Felaktig hantering kan leda till rättsprocesser i hyresnämnden

  • Diskriminerande bedömningar kan leda till anmälningar enligt diskrimineringslagen

  • Bristande rutiner kan underlätta otillåtna andrahandsuthyrningar

  • Bristfällig dokumentation försvårar föreningens position vid tvister



Rekommenderade stadgebestämmelser


Välformulerade stadgebestämmelser är en förutsättning för bra hantering av andrahandsuthyrningar.


Grundläggande stadgebestämmelser


Följande bör finnas med i stadgarna:


  • Tillståndskrav – Tydliggörande att styrelsens tillstånd krävs

  • Ansökningsförfarande – Hur och när ansökan ska göras

  • Informationskrav – Vilken information som ska lämnas om andrahandshyresgästen

  • Tidsbegränsning – Maximal tid för tillstånd innan ny ansökan krävs

  • Andrahandsavgift – Om avgift ska tas ut och i så fall grunderna för denna


Exempel på stadgeformulering


Exempel på en balanserad stadgeformulering:


"Bostadsrättshavare får upplåta sin lägenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt skriftliga samtycke. Ansökan om andrahandsuthyrning ska göras skriftligt på föreningens formulär minst en månad före önskad uthyrningsstart. I ansökan ska anges skälet för upplåtelsen, dess längd samt vem som ska nyttja lägenheten. Tillstånd ges för högst ett år i taget, varefter ny ansökan måste göras. Föreningen tar ut en avgift för andrahandsupplåtelse av bostadsrättshavaren med ett belopp motsvarande 10% av prisbasbeloppet per år. Om en lägenhet upplåts under del av år beräknas avgiften efter det antal kalendermånader som lägenheten är upplåten."


Kompletterande policydokument


Som komplement till stadgarna kan föreningen använda:


  • Detaljerade riktlinjer – Mer utförlig information om föreningens bedömningsprinciper

  • Ansökningsformulär – Standardiserat formulär för ansökan

  • Informationsblad – Lättillgänglig information om process och regler

  • Checklista – Internt verktyg för styrelsen vid bedömning av ansökningar



Praktiska mallar och rutiner


Effektiva rutiner underlättar både för styrelsen och medlemmarna.


Ansökningsformulär


Ett komplett ansökningsformulär bör innehålla:


  • Bostadsrättshavarens personuppgifter

  • Lägenhetsbeteckning och adress

  • Önskad uthyrningsperiod (från-till)

  • Detaljerat skäl för andrahandsuthyrning

  • Adress och kontaktuppgifter till bostadsrättshavaren under uthyrningen

  • Andrahandshyresgästens namn, personnummer och nuvarande adress

  • Relation till andrahandshyresgästen (om sådan finns)

  • Underskrift av bostadsrättshavaren


Beslutsmall


En standardiserad mall för styrelsebeslut bör innehålla:


  • Ärendenummer och datum

  • Bostadsrättshavarens namn och lägenhetsnummer

  • Andrahandshyresgästens namn

  • Beviljad period för uthyrning

  • Eventuella särskilda villkor för tillståndet

  • Information om andrahandsavgift

  • Hänvisning till styrelseprotokoll

  • Underskrift av firmatecknare


Checklista för styrelsens bedömning


En intern checklista för styrelsen kan innehålla:


  • Kontroll att ansökan är komplett

  • Bedömning av anförda skäl mot praxis

  • Kontroll av bifogade intyg och dokument

  • Eventuell tidigare historik av andrahandsuthyrning

  • Bedömning av andrahandshyresgästen (om information finns)

  • Beslut om avgift

  • Behov av eventuella särskilda villkor


Årshjul för andrahandsuthyrningar


Ett strukturerat årshjul kan innehålla:


  • Kvartalsvisa uppföljningar av pågående andrahandsuthyrningar

  • Påminnelser om utgående tillstånd (1-2 månader i förväg)

  • Årlig översyn av policy och rutiner

  • Sammanställning till årsredovisningen



Vanliga frågor om andrahandsuthyrning


Kan föreningen neka uthyrning till närstående?


Normalt anses uthyrning till närstående, särskilt vuxna barn eller föräldrar, som ett beaktansvärt skäl. Föreningen kan bara neka tillstånd om det finns särskilda skäl, exempelvis om den närstående tidigare orsakat allvarliga störningar i föreningen.


Hur länge kan man hyra ut i andra hand?


Lagen sätter ingen absolut tidsgräns, men tillstånden bör tidsbegränsas, vanligtvis till 6-12 månader i taget. För vissa skäl, som studier på annan ort, kan förlängning normalt beviljas under hela studietiden.


Kan föreningen kräva kreditupplysning på andrahandshyresgästen?


Nej, föreningen har inte rätt att kräva kreditupplysning på andrahandshyresgästen. Det är bostadsrättshavaren som ansvarar för hyresgästen och som står för alla förpliktelser mot föreningen.


Vad händer om bostadsrättshavaren inte betalar andrahandsavgiften?


Obetald andrahandsavgift är en avgift till föreningen och kan i yttersta fall leda till att nyttjanderätten förverkas på samma sätt som vid utebliven månadsavgift. Normalt bör föreningen dock skicka påminnelser innan sådana åtgärder vidtas.


Kan föreningen säga nej till all andrahandsuthyrning?


Nej, föreningen måste bedöma varje ansökan individuellt. Ett generellt förbud mot andrahandsuthyrning skulle strida mot bostadsrättslagen.



Sammanfattning: Balans mellan rättigheter och kontroll


Hantering av andrahandsuthyrning i en bostadsrättsförening kräver en balans mellan medlemmarnas rättigheter och föreningens behov av kontroll. Genom tydliga rutiner, god dokumentation och konsekvent bedömning kan processen göras rättssäker och effektiv.


För en brf är det viktigt att:


  1. Utforma tydliga stadgebestämmelser om andrahandsuthyrning

  2. Skapa standardiserade ansökningsformulär och beslutsmallar

  3. Dokumentera alla beslut och motiveringar noggrant

  4. Behandla alla ansökningar likvärdigt

  5. Hålla sig uppdaterad om aktuell rättspraxis

  6. Följa upp godkända andrahandsuthyrningar systematiskt


En välhanterad process för andrahandsuthyrning bidrar till trygghet för både bostadsrättshavare och föreningen, samtidigt som den minimerar risken för konflikter och juridiska processer.


Hur Erbo kan hjälpa


Behöver din bostadsrättsförening hjälp med att utforma stadgar, policy eller rutiner för andrahandsuthyrning? Erbo erbjuder:


  • Juridisk rådgivning kring andrahandsuthyrning

  • Färdiga mallar för ansökningar och beslut

  • Granskning av befintliga stadgar och policys

  • Utbildning för styrelsen i hantering av andrahandsärenden

  • Stöd vid tvister i hyresnämnden


Kontakta oss för en kostnadsfri initial konsultation om hur vi kan hjälpa just er förening med hantering av andrahandsuthyrningar.

Relaterade artiklar

Bostadsrättsföreningens fastighetsägaransvar - juridiska skyldigheter

Störningar och åtgärder mot olämpliga boende - juridisk handbok

Stadgar i Brf - så fungerar de och hur ni kan ändra dem

bottom of page