top of page

Publicerad:

17 mars 2025

Andrahandsuthyrning i bostadsrÀtter - juridiska ramar och styrelsens befogenheter

Andrahandsuthyrning Àr ett Äterkommande Àrende för mÄnga bostadsrÀttsföreningar. En god hantering krÀver kunskap om bÄde juridiska ramar och praktiska tillvÀgagÄngssÀtt. Denna artikel ger styrelsen vÀgledning i hur tillstÄndsprocessen kan utformas för att vara bÄde rÀttssÀker och praktisk.

Andrahandsuthyrning i bostadsrÀtter - juridiska ramar och styrelsens befogenheter

Juridiska förutsÀttningar för andrahandsuthyrning


Andrahandsuthyrning av bostadsrÀtt regleras i första hand av bostadsrÀttslagen, men kompletteras av föreningens stadgar och ibland Àven av sÀrskilda policydokument.


GrundlÀggande rÀttslig reglering


RÀtten att hyra ut i andra hand regleras huvudsakligen i bostadsrÀttslagen 7 kap. 10-11 §§:


  • En bostadsrĂ€ttshavare fĂ„r upplĂ„ta sin lĂ€genhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt samtycke

  • VĂ€gras samtycke utan skĂ€lig anledning kan bostadsrĂ€ttshavaren fĂ„ tillstĂ„nd av hyresnĂ€mnden

  • Samtycke behövs inte om bostadsrĂ€tten Ă€r pantsatt och lĂ€genheten bebos av panthavaren

  • Samtycke ska lĂ€mnas om bostadsrĂ€ttshavaren har beaktansvĂ€rda skĂ€l och föreningen inte har befogad anledning att vĂ€gra


Dessa lagbestÀmmelser Àr tvingande, vilket innebÀr att föreningens stadgar inte kan inskrÀnka medlemmarnas rÀtt till andrahandsuthyrning utöver vad lagen anger.


FörhÄllande till stadgar och policys


Stadgarna kan komplettera lagen genom att specificera:


  • Ansökningsförfarandet

  • TidsgrĂ€nser för tillstĂ„nd

  • Krav pĂ„ information om andrahandshyresgĂ€sten

  • Formkrav för ansökan

  • Avgifter för andrahandsuthyrning


MÄnga föreningar har Àven separata policydokument eller riktlinjer som förtydligar styrelsens tolkning och tillÀmpning av reglerna. Dessa policys Àr inte juridiskt bindande pÄ samma sÀtt som stadgarna, men ger förutsÀgbarhet och likabehandling.



BeaktansvÀrda skÀl enligt lag och praxis


BostadsrÀttslagen anger att samtycke ska ges om bostadsrÀttshavaren har "beaktansvÀrda skÀl" för upplÄtelsen. Vad som utgör beaktansvÀrda skÀl har preciserats genom rÀttspraxis.


GodkÀnda skÀl enligt praxis


Följande skÀl anses normalt som beaktansvÀrda:


  • Ålder eller sjukdom – Behov av vĂ„rd eller rehabilitering pĂ„ annan ort

  • TillfĂ€lligt arbete eller studier pĂ„ annan ort – Om pendlingsavstĂ„ndet Ă€r oskĂ€ligt lĂ„ngt (normalt mer Ă€n 8-10 mil eller 1,5 timmes restid enkel vĂ€g)

  • Provsamboende i ny parrelation

  • Uthyrning till nĂ€rstĂ„ende (barn, förĂ€ldrar) bedöms ofta generöst

  • SvĂ„righet att sĂ€lja bostadsrĂ€tten till rimligt pris under rĂ„dande marknadsförhĂ„llanden

  • LĂ€ngre utlandsvistelse för arbete, studier eller liknande

  • FĂ€ngelsevistelse eller annat ofrivilligt förhinder att nyttja lĂ€genheten


SkÀl som vanligtvis inte godkÀnns


Följande skÀl anses normalt inte som beaktansvÀrda:


  • Önskan att tjĂ€na pengar pĂ„ uthyrning

  • Köp av bostadsrĂ€tt i rent uthyrningssyfte

  • Behov av extra bostad för tillfĂ€lliga besök

  • Att bostadsrĂ€ttshavaren har annan bostad som hen föredrar

  • Enbart generellt missnöje med bostaden eller omrĂ„det


TidsbegrÀnsning av beaktansvÀrda skÀl


MÄnga beaktansvÀrda skÀl Àr av sin natur tidsbegrÀnsade:


  • Provsamboende bedöms normalt som beaktansvĂ€rt i cirka ett Ă„r

  • Studier pĂ„ annan ort under normal studietid för utbildningen

  • TillfĂ€lligt arbete under anstĂ€llningstiden


För vissa skÀl kan lÀngre eller upprepade tillstÄnd vara motiverade, till exempel vid lÄngvarig sjukdom eller Äterkommande arbete pÄ annan ort.



Styrelsens befogenheter och skyldigheter


Styrelsen har bÄde rÀttigheter och skyldigheter nÀr det gÀller hantering av andrahandsuthyrningar.


Styrelsens prövningsrÀtt


Styrelsen har rÀtt att:


  • BegĂ€ra detaljerad information om uthyrningens syfte, lĂ€ngd och andrahandshyresgĂ€sten

  • Besluta om tillstĂ„ndsgivning baserat pĂ„ en helhetsbedömning

  • TidsbegrĂ€nsa tillstĂ„nd Ă€ven om bostadsrĂ€ttshavaren sökt för lĂ€ngre tid

  • Förena tillstĂ„nd med villkor, exempelvis gĂ€llande hyrestid eller information om andrahandshyresgĂ€sten

  • Ta ut stadgeenlig avgift för andrahandsupplĂ„telse


Styrelsens skyldigheter


Samtidigt har styrelsen viktiga skyldigheter:


  • Behandla ansökningar skyndsamt (normalt inom 4-6 veckor)

  • Hantera alla ansökningar likvĂ€rdigt och konsekvent

  • Motivera eventuella avslag med konkreta och sakliga skĂ€l

  • Respektera medlemmarnas lagstadgade rĂ€tt till andrahandsuthyrning nĂ€r beaktansvĂ€rda skĂ€l finns

  • Informera om möjligheten att överklaga till hyresnĂ€mnden vid avslag


Befogad anledning att neka samtycke


Även nĂ€r beaktansvĂ€rda skĂ€l finns kan styrelsen i brfen neka tillstĂ„nd om föreningen har "befogad anledning". Detta kan exempelvis vara:


  • Dokumenterade problem med den föreslagna andrahandshyresgĂ€sten frĂ„n tidigare boenden

  • Misstanke om otillĂ„ten andrahandsuthyrning i flera led

  • Oseriös uthyrningsverksamhet med mycket korta hyresperioder

  • NĂ€r den föreslagna andrahandshyresgĂ€sten tidigare allvarligt stört grannar i samma förening


Rent subjektiva uppfattningar eller fördomar utgör inte befogad anledning.



Process för hantering av ansökningar


En strukturerad process för handlÀggning av andrahandsuthyrningar bidrar till rÀttssÀkerhet och effektivitet.


Ansökningsförfarande


En tydlig ansökningsprocess bör innefatta:


  • Skriftlig ansökan med standardiserat formulĂ€r

  • TidsgrĂ€ns för ansökan (t.ex. minst en mĂ„nad före önskad uthyrningsstart)

  • Krav pĂ„ information om:

  1. Tidsperiod för uthyrningen

  2. SkÀl för andrahandsuthyrning

  3. AndrahandshyresgÀstens namn och kontaktuppgifter

  4. BostadsrÀttshavarens adress under uthyrningsperioden

  • Dokumentationskrav – intyg som styrker skĂ€len (arbetsgivarintyg, antagningsbesked till utbildning, lĂ€karintyg, etc.)


HandlÀggning


NÀr en ansökan inkommit bör styrelsen:


  • BekrĂ€fta mottagandet av ansökan

  • Granska om ansökan Ă€r komplett eller behöver kompletteras

  • Bedöma de anförda skĂ€len mot praxis och föreningens policy

  • Dokumentera bedömningen i styrelseprotokoll

  • Meddela beslut skriftligt till bostadsrĂ€ttshavaren


TidsbegrÀnsade tillstÄnd


TillstÄnd för andrahandsuthyrning bör normalt tidsbegrÀnsas:


  • Vanligtvis 6-12 mĂ„nader i taget

  • Möjlighet till förlĂ€ngning efter ny ansökan

  • Tydligt slutdatum i beslutet

  • Information om vad som hĂ€nder nĂ€r tillstĂ„ndet löper ut


Uppföljning


För att sÀkerstÀlla att andrahandsuthyrningen fungerar bör föreningen:


  • Föra register över godkĂ€nda andrahandsuthyrningar

  • Kontrollera att uthyrningen upphör nĂ€r tillstĂ„ndet löper ut

  • BegĂ€ra bekrĂ€ftelse att andrahandshyresgĂ€sten faktiskt flyttat in

  • Ha rutiner för hantering av eventuella klagomĂ„l rörande andrahandshyresgĂ€sten



Avslag och överklagande


NÀr styrelsen avslÄr en ansökan om andrahandsuthyrning finns formella krav och processer att beakta.


Avslag av ansökan


Vid avslag bör styrelsen:


  • Meddela beslutet skriftligt

  • Ange konkreta skĂ€l för avslaget

  • Dokumentera beslutet och skĂ€len i styrelseprotokoll

  • Informera om bostadsrĂ€ttshavarens rĂ€tt att överklaga till hyresnĂ€mnden


Avslag utan sakliga skÀl kan senare underkÀnnas av hyresnÀmnden och leda till onödiga kostnader och administrativt merarbete.


Överklagande till hyresnĂ€mnden


Om bostadsrÀttshavaren överklagar till hyresnÀmnden:


  • HyresnĂ€mnden gör en sjĂ€lvstĂ€ndig bedömning av Ă€rendet

  • Föreningen mĂ„ste motivera sitt avslag med sakliga argument

  • Om hyresnĂ€mnden anser att bostadsrĂ€ttshavaren har beaktansvĂ€rda skĂ€l och föreningen saknar befogad anledning att vĂ€gra samtycke, kan nĂ€mnden tillĂ„ta andrahandsuthyrningen

  • HyresnĂ€mndens beslut kan överklagas till Svea hovrĂ€tt, som i dessa Ă€renden Ă€r sista instans


Föreningens agerande vid överklagande


NÀr ett Àrende hamnar i hyresnÀmnden bör föreningen:


  • SammanstĂ€lla all relevant dokumentation

  • Tydligt redogöra för de skĂ€l som ligger till grund för avslaget

  • HĂ€nvisa till relevant praxis som stödjer föreningens bedömning

  • ÖvervĂ€ga behov av juridiskt ombud, sĂ€rskilt i komplexa fall



OtillÄten andrahandsuthyrning


NÀr en medlem upplÄter sin lÀgenhet utan tillstÄnd mÄste styrelsen agera korrekt för att skydda bostadsrÀttsföreningens intressen.


Identifiering av otillÄten uthyrning


Tecken pÄ otillÄten andrahandsuthyrning kan vara:


  • OkĂ€nda personer som regelbundet bor i lĂ€genheten

  • Post adresserad till andra Ă€n medlemmen

  • Information frĂ„n andra medlemmar eller fastighetsskötare

  • Medlemmen Ă€r inte folkbokförd pĂ„ adressen och syns aldrig till

  • Annonser om uthyrning dĂ€r bostadsrĂ€ttshavaren inte ansökt om tillstĂ„nd


Utredning och dokumentation


Vid misstanke om otillÄten uthyrning bör styrelsen:


  • Dokumentera observationer och indikationer

  • Kontakta bostadsrĂ€ttshavaren för förklaring

  • Samla in uppgifter om vem som faktiskt bor i lĂ€genheten

  • Eventuellt kontrollera folkbokföringsuppgifter


Formell process vid otillÄten uthyrning


Den formella processen vid konstaterad otillÄten uthyrning Àr:


  • RĂ€ttelseuppmaning – Skriftlig anmaning till bostadsrĂ€ttshavaren att vidta rĂ€ttelse

  • UppsĂ€gning – Om rĂ€ttelse inte sker kan föreningen sĂ€ga upp bostadsrĂ€ttshavaren

  • RĂ€ttslig process – Eventuell talan i hyresnĂ€mnden om bostadsrĂ€ttshavaren bestrider uppsĂ€gningen


RÀttspraxis vid otillÄten uthyrning


RĂ€ttspraxis visar att:


  • Enstaka, kortvariga otillĂ„tna upplĂ„telser sĂ€llan anses tillrĂ€ckligt allvarliga för att motivera förverkande

  • Upprepade eller lĂ„ngvariga otillĂ„tna upplĂ„telser kan dĂ€remot leda till förverkande, sĂ€rskilt om bostadsrĂ€ttshavaren tidigare fĂ„tt varningar

  • Domstolarna ser allvarligt pĂ„ systematisk otillĂ„ten uthyrning i vinstsyfte



Andrahandsavgift


Sedan 2014 har föreningar laglig rÀtt att ta ut en avgift för andrahandsupplÄtelse om stadgarna medger detta.


Lagliga ramar för avgiften


Enligt bostadsrÀttslagen 7 kap. 14 § gÀller att:


  • Avgiften fĂ„r Ă„rligen uppgĂ„ till högst 10% av prisbasbeloppet (5 880 kr för 2025)

  • Avgiften ska fördelas lika per lĂ€genhet som hyrs ut

  • Om en lĂ€genhet upplĂ„ts under del av Ă„r, berĂ€knas avgiften efter det antal mĂ„nader som lĂ€genheten Ă€r upplĂ„ten

  • Avgiften mĂ„ste ha stöd i föreningens stadgar för att kunna tas ut


Praktisk hantering av avgiften


För effektiv administration av andrahandsavgiften:


  • Specificera avgiften tydligt i beslutet om tillstĂ„nd

  • Fakturera avgiften separat frĂ„n mĂ„nadsavgiften

  • Klargör betalningsvillkor (mĂ„nadsvis, kvartalsvis eller Ă„rsvis)

  • Dokumentera inkomna avgifter i föreningens redovisning

  • Ha rutiner för pĂ„minnelser vid utebliven betalning


Strategiska övervÀganden kring avgiftens storlek


Föreningen kan strategiskt övervÀga:


  • Om maximal avgift ska tas ut eller om en lĂ€gre nivĂ„ Ă€r lĂ€mplig

  • Om avgiften ska differentieras baserat pĂ„ uthyrningstidens lĂ€ngd

  • Vad intĂ€kterna frĂ„n avgiften ska anvĂ€ndas till (t.ex. ökad administration)

  • Om avgiften ska justeras Ă„rligen i relation till prisbasbeloppet



Juridiskt skydd för föreningen


En vÀlstrukturerad hantering av andrahandsuthyrningar minskar risken för juridiska problem.


Dokumentation


För att minimera juridiska risker bör brf:en:


  • Dokumentera alla beslut noggrant i protokoll

  • BehĂ„lla kopior pĂ„ ansökningar, intyg och beslut

  • UpprĂ€tta och bevara ett register över godkĂ€nda andrahandsuthyrningar

  • Föra loggbok över kommunikation i andrahandsĂ€renden

  • Spara all korrespondens med bostadsrĂ€ttshavare och hyresnĂ€mnd


Likabehandlingsprincipen


För att undvika anklagelser om diskriminering eller sÀrbehandling:


  • Hantera alla ansökningar enligt samma principer

  • Skapa tydliga riktlinjer för bedömning av olika skĂ€l

  • Behandla liknande fall pĂ„ samma sĂ€tt

  • Dokumentera motiveringen för beslut, sĂ€rskilt nĂ€r liknande fall fĂ„r olika utfall


Juridiska risker att beakta


Föreningen bör vara medveten om följande risker:


  • Felaktig hantering kan leda till rĂ€ttsprocesser i hyresnĂ€mnden

  • Diskriminerande bedömningar kan leda till anmĂ€lningar enligt diskrimineringslagen

  • Bristande rutiner kan underlĂ€tta otillĂ„tna andrahandsuthyrningar

  • BristfĂ€llig dokumentation försvĂ„rar föreningens position vid tvister



Rekommenderade stadgebestÀmmelser


VÀlformulerade stadgebestÀmmelser Àr en förutsÀttning för bra hantering av andrahandsuthyrningar.


GrundlÀggande stadgebestÀmmelser


Följande bör finnas med i stadgarna:


  • TillstĂ„ndskrav – Tydliggörande att styrelsens tillstĂ„nd krĂ€vs

  • Ansökningsförfarande – Hur och nĂ€r ansökan ska göras

  • Informationskrav – Vilken information som ska lĂ€mnas om andrahandshyresgĂ€sten

  • TidsbegrĂ€nsning – Maximal tid för tillstĂ„nd innan ny ansökan krĂ€vs

  • Andrahandsavgift – Om avgift ska tas ut och i sĂ„ fall grunderna för denna


Exempel pÄ stadgeformulering


Exempel pÄ en balanserad stadgeformulering:


"BostadsrÀttshavare fÄr upplÄta sin lÀgenhet i andra hand endast om styrelsen ger sitt skriftliga samtycke. Ansökan om andrahandsuthyrning ska göras skriftligt pÄ föreningens formulÀr minst en mÄnad före önskad uthyrningsstart. I ansökan ska anges skÀlet för upplÄtelsen, dess lÀngd samt vem som ska nyttja lÀgenheten. TillstÄnd ges för högst ett Är i taget, varefter ny ansökan mÄste göras. Föreningen tar ut en avgift för andrahandsupplÄtelse av bostadsrÀttshavaren med ett belopp motsvarande 10% av prisbasbeloppet per Är. Om en lÀgenhet upplÄts under del av Är berÀknas avgiften efter det antal kalendermÄnader som lÀgenheten Àr upplÄten."


Kompletterande policydokument


Som komplement till stadgarna kan föreningen anvÀnda:


  • Detaljerade riktlinjer – Mer utförlig information om föreningens bedömningsprinciper

  • AnsökningsformulĂ€r – Standardiserat formulĂ€r för ansökan

  • Informationsblad – LĂ€ttillgĂ€nglig information om process och regler

  • Checklista – Internt verktyg för styrelsen vid bedömning av ansökningar



Praktiska mallar och rutiner


Effektiva rutiner underlÀttar bÄde för styrelsen och medlemmarna.


AnsökningsformulÀr


Ett komplett ansökningsformulÀr bör innehÄlla:


  • BostadsrĂ€ttshavarens personuppgifter

  • LĂ€genhetsbeteckning och adress

  • Önskad uthyrningsperiod (frĂ„n-till)

  • Detaljerat skĂ€l för andrahandsuthyrning

  • Adress och kontaktuppgifter till bostadsrĂ€ttshavaren under uthyrningen

  • AndrahandshyresgĂ€stens namn, personnummer och nuvarande adress

  • Relation till andrahandshyresgĂ€sten (om sĂ„dan finns)

  • Underskrift av bostadsrĂ€ttshavaren


Beslutsmall


En standardiserad mall för styrelsebeslut bör innehÄlla:


  • Ärendenummer och datum

  • BostadsrĂ€ttshavarens namn och lĂ€genhetsnummer

  • AndrahandshyresgĂ€stens namn

  • Beviljad period för uthyrning

  • Eventuella sĂ€rskilda villkor för tillstĂ„ndet

  • Information om andrahandsavgift

  • HĂ€nvisning till styrelseprotokoll

  • Underskrift av firmatecknare


Checklista för styrelsens bedömning


En intern checklista för styrelsen kan innehÄlla:


  • Kontroll att ansökan Ă€r komplett

  • Bedömning av anförda skĂ€l mot praxis

  • Kontroll av bifogade intyg och dokument

  • Eventuell tidigare historik av andrahandsuthyrning

  • Bedömning av andrahandshyresgĂ€sten (om information finns)

  • Beslut om avgift

  • Behov av eventuella sĂ€rskilda villkor


Årshjul för andrahandsuthyrningar


Ett strukturerat Ärshjul kan innehÄlla:


  • Kvartalsvisa uppföljningar av pĂ„gĂ„ende andrahandsuthyrningar

  • PĂ„minnelser om utgĂ„ende tillstĂ„nd (1-2 mĂ„nader i förvĂ€g)

  • Årlig översyn av policy och rutiner

  • SammanstĂ€llning till Ă„rsredovisningen



Vanliga frÄgor om andrahandsuthyrning


Kan föreningen neka uthyrning till nÀrstÄende?


Normalt anses uthyrning till nÀrstÄende, sÀrskilt vuxna barn eller förÀldrar, som ett beaktansvÀrt skÀl. Föreningen kan bara neka tillstÄnd om det finns sÀrskilda skÀl, exempelvis om den nÀrstÄende tidigare orsakat allvarliga störningar i föreningen.


Hur lÀnge kan man hyra ut i andra hand?


Lagen sÀtter ingen absolut tidsgrÀns, men tillstÄnden bör tidsbegrÀnsas, vanligtvis till 6-12 mÄnader i taget. För vissa skÀl, som studier pÄ annan ort, kan förlÀngning normalt beviljas under hela studietiden.


Kan föreningen krÀva kreditupplysning pÄ andrahandshyresgÀsten?


Nej, föreningen har inte rÀtt att krÀva kreditupplysning pÄ andrahandshyresgÀsten. Det Àr bostadsrÀttshavaren som ansvarar för hyresgÀsten och som stÄr för alla förpliktelser mot föreningen.


Vad hÀnder om bostadsrÀttshavaren inte betalar andrahandsavgiften?


Obetald andrahandsavgift Àr en avgift till föreningen och kan i yttersta fall leda till att nyttjanderÀtten förverkas pÄ samma sÀtt som vid utebliven mÄnadsavgift. Normalt bör föreningen dock skicka pÄminnelser innan sÄdana ÄtgÀrder vidtas.


Kan föreningen sÀga nej till all andrahandsuthyrning?


Nej, föreningen mÄste bedöma varje ansökan individuellt. Ett generellt förbud mot andrahandsuthyrning skulle strida mot bostadsrÀttslagen.



Sammanfattning: Balans mellan rÀttigheter och kontroll


Hantering av andrahandsuthyrning i en bostadsrÀttsförening krÀver en balans mellan medlemmarnas rÀttigheter och föreningens behov av kontroll. Genom tydliga rutiner, god dokumentation och konsekvent bedömning kan processen göras rÀttssÀker och effektiv.


För en brf Àr det viktigt att:


  1. Utforma tydliga stadgebestÀmmelser om andrahandsuthyrning

  2. Skapa standardiserade ansökningsformulÀr och beslutsmallar

  3. Dokumentera alla beslut och motiveringar noggrant

  4. Behandla alla ansökningar likvÀrdigt

  5. HÄlla sig uppdaterad om aktuell rÀttspraxis

  6. Följa upp godkÀnda andrahandsuthyrningar systematiskt


En vÀlhanterad process för andrahandsuthyrning bidrar till trygghet för bÄde bostadsrÀttshavare och föreningen, samtidigt som den minimerar risken för konflikter och juridiska processer.


Hur Erbo kan hjÀlpa


Behöver din bostadsrÀttsförening hjÀlp med att utforma stadgar, policy eller rutiner för andrahandsuthyrning? Erbo erbjuder:


  • Juridisk rĂ„dgivning kring andrahandsuthyrning

  • FĂ€rdiga mallar för ansökningar och beslut

  • Granskning av befintliga stadgar och policys

  • Utbildning för styrelsen i hantering av andrahandsĂ€renden

  • Stöd vid tvister i hyresnĂ€mnden


Kontakta oss för en kostnadsfri initial konsultation om hur vi kan hjÀlpa just er förening med hantering av andrahandsuthyrningar.

Relaterade artiklar

BostadsrÀttsföreningens fastighetsÀgaransvar - juridiska skyldigheter

Störningar och ÄtgÀrder mot olÀmpliga boende - juridisk handbok

Stadgar i Brf - sÄ fungerar de och hur ni kan Àndra dem

bottom of page