top of page

Publicerad:

15 apr. 2025

Hantering av medlemsfrågor i bostadsrättsföreningar - guide för styrelsen

Relationen mellan bostadsrättsföreningen och dess medlemmar är grundläggande för en välmående förening. Denna guide ger styrelsen praktiska råd för hantering av olika medlemsfrågor - från tillståndsprocesser och störningar till kommunikation och medlemsinflytande.

Hantering av medlemsfrågor i bostadsrättsföreningar - guide för styrelsen

Medlemskapets grunder


Medlemskap i en bostadsrättsförening är mer än bara ett boende – det innebär delägande i föreningen och både rättigheter och skyldigheter.


Rättigheter som medlem

Medlemmar i en Brf har rätt att:


  • Nyttja sin lägenhet och gemensamma utrymmen

  • Delta i beslutsfattande genom föreningsstämman

  • Ta del av information om föreningens verksamhet

  • Överlåta sin bostadsrätt (med vissa begränsningar)

  • Hyra ut i andra hand (med styrelsens tillstånd)

  • Göra förändringar i lägenheten (inom vissa ramar)


Skyldigheter som medlem

Medlemmar är skyldiga att:


  • Betala avgifter i tid (månadsavgift, extra uttaxeringar)

  • Underhålla sin lägenhet enligt stadgarna

  • Följa föreningens regler och ordningsföreskrifter

  • Visa hänsyn till övriga boende

  • Ge tillträde till lägenheten vid nödvändigt underhåll


Medlemsregister

Styrelsen ansvarar för att hålla ett uppdaterat medlemsregister med:


  • Namn och personnummer

  • Lägenhetsnummer och andelstal

  • Kontaktuppgifter

  • Tillträdesdatum


Ett välskött medlemsregister är avgörande för effektiv kommunikation och korrekt avgiftshantering. Säkerställ att registret hanteras i enlighet med GDPR.



Överlåtelser och nya medlemmar


När en bostadsrätt överlåts (säljs eller ges bort) är det viktigt att bostadsrättsföreningen hanterar processen korrekt.


Styrelsens roll vid överlåtelser


  • Granska medlemsansökan från köparen

  • Bedöma medlemskap baserat på stadgar och lagkrav

  • Godkänna eller avslå medlemsansökan (inom rimlig tid)

  • Uppdatera medlemsregistret vid godkännande


Grunder för att neka medlemskap

Styrelsen kan endast neka medlemskap på följande grunder:


  • Köparen uppfyller inte stadgarnas krav

  • Det finns anledning att tro att köparen inte kommer att bidra till föreningens syfte

  • Särskilda skäl kopplade till föreningens karaktär (t.ex. kooperativ hyresrätt)


Viktigt! Beslutet att neka medlemskap måste vara sakligt motiverat och får inte vara diskriminerande.


Introduktion av nya medlemmar

Ett bra mottagande av nya medlemmar skapar förutsättningar för ett gott samarbete:


Välkomstpaket med viktig information:

  • Stadgar och ordningsregler

  • Kontaktuppgifter till styrelsen

  • Information om gemensamma utrymmen

  • Praktisk information om sophantering, tvättstuga etc.


Introduktionsmöte där en styrelserepresentant:

  • Visar runt i gemensamma utrymmen

  • Förklarar föreningens rutiner

  • Svarar på frågor


Uppföljning efter några månader för att säkerställa att allt fungerar för den nya medlemmen i föreningen.



Andrahandsuthyrning


Andrahandsuthyrning är ett område som kräver tydliga rutiner för att undvika problem i Brfen.


Rättslig grund

Enligt bostadsrättslagen krävs styrelsens samtycke för andrahandsuthyrning. 


Tillstånd ska ges om:

  • Medlemmen har beaktansvärda skäl för uthyrningen

  • Föreningen inte har befogad anledning att vägra samtycke


Beaktansvärda skäl kan vara:

  • Tillfälligt arbete eller studier på annan ort

  • Längre utlandsvistelse

  • Provsamboende med partner

  • Sjukdom eller ålder som kräver annat boende

  • Svårighet att sälja i rådande marknadsläge


Process för andrahandsuthyrning


Ansökan från medlemmen med:

  • Tidsperiod för uthyrningen

  • Skäl för uthyrningen

  • Information om hyresgästen

  • Kontaktuppgifter under uthyrningsperioden


Styrelsebeslut:

  • Normalt inom 4-6 veckor

  • Skriftligt beslut med eventuella villkor

  • Vid avslag: tydlig motivering


Uppföljning:

  • Kontroll att villkor följs

  • Hantering av eventuella klagomål


Avgift för andrahandsuthyrning


Föreningen kan ta ut en avgift för andrahandsuthyrning som maximalt får uppgå till 10% av prisbasbeloppet per år. Avgiften bör framgå av stadgarna eller stämmobeslut.



Renoveringar och ombyggnationer


Renoveringar kräver ofta styrelsens godkännande och tydliga regler i bostadsrättsföreningen.


Åtgärder som kräver tillstånd

Enligt bostadsrättslagen kräver följande åtgärder alltid tillstånd:


  • Ingrepp i bärande konstruktion

  • Ändringar av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten

  • Annan väsentlig förändring av lägenheten


Föreningen kan i stadgarna specificera ytterligare åtgärder som kräver tillstånd.


Process för renoveringstillstånd


Ansökan från medlemmen med:

  • Detaljerad beskrivning av planerade åtgärder

  • Ritningar/skisser

  • Tidplan

  • Information om anlitade entreprenörer


Styrelsens granskning:

  • Påverkan på fastigheten

  • Överensstämmelse med byggregler

  • Eventuell påverkan på andra medlemmar


Beslut och villkor:

  • Tidsbegränsning för arbetet

  • Krav på fackmannamässigt utförande

  • Krav på slutbesiktning

  • Ansvar för eventuella skador


Störningar vid renovering

För att minimera störningar vid renovering, upprätta tydliga regler för:


  • Arbetstider (t.ex. vardagar 8-17, inte helger)

  • Information till grannar innan störande arbeten

  • Städning av gemensamma utrymmen

  • Hantering av byggavfall



Störningar och konflikter


Störningar och konflikter mellan medlemmar är bland de svåraste frågorna för en styrelse i en Brf att hantera.


Typer av störningar


  • Ljudstörningar: musik, fest, renoveringsljud

  • Luktstörningar: matos, rökning, avfall

  • Ordningsstörningar: skräp i gemensamma utrymmen

  • Ohyra eller skadedjur

  • Otillåten användning av lägenhet eller gemensamma utrymmen


Process för hantering av störningar


Ta emot klagomål:

  • Dokumentera detaljerat (tidpunkt, typ av störning, etc.)

  • Be den störde att i första hand tala direkt med den som stör


Utredning:

  • Tala med båda parter

  • Samla in vittnesmål om möjligt

  • Bedöm allvarlighetsgrad


Åtgärder i stigande allvarlighetsgrad:

  1. Informellt samtal

  2. Skriftlig tillsägelse/varning

  3. Rättslig anmaning (formell varning enligt bostadsrättslagen)

  4. Uppsägning av nyttjanderätten (i mycket allvarliga fall)


Medling vid konflikter

Vid konflikter mellan medlemmar kan styrelsen agera medlare:


  • Arrangera möte med berörda parter

  • Lyssna på alla perspektiv

  • Fokusera på gemensamma intressen

  • Föreslå konkreta lösningar

  • Följ upp efter en tid


Vid allvarliga konflikter, överväg extern medling eller juridisk rådgivning.



Medlemskommunikation


God kommunikation med medlemmarna bygger förtroende och minskar missförstånd i bostadsrättsföreningen.


Kommunikationskanaler

Använd flera kanaler för att nå alla medlemmar:


  • Digital kommunikation: e-post, hemsida, föreningsapp

  • Fysisk kommunikation: anslagstavlor, informationsblad

  • Personlig kommunikation: möten, informationsträffar


Vad bör kommuniceras?


  • Löpande information: städdagar, driftstörningar

  • Ekonomisk information: avgiftsförändringar, större investeringar

  • Underhållsplaner: kommande renoveringar, gemensamma projekt

  • Beslut från styrelsen som påverkar medlemmarna

  • Inbjudan till stämma och andra möten


Tillgänglighet för medlemmar

Gör det enkelt för medlemmar att kontakta styrelsen:


  • Tydliga kontaktuppgifter

  • Fastställda kanaler för olika ärenden

  • Förväntningar på svarstider

  • Regelbundna öppna styrelsemöten



Föreningsstämman


Föreningsstämman är medlemmarnas främsta forum för inflytande och beslutsfattande i Brfen.


Förberedelser inför stämman


Planering:

  • Bestäm datum, tid och plats i god tid

  • Boka lokal och eventuell stämmoordförande

  • Förbered dagordning enligt stadgarna


Kallelse:

  • Skicka ut enligt stadgarna (vanligtvis 2-4 veckor före)

  • Inkludera dagordning och nödvändiga dokument

  • Tydliggör processen för motioner


Förberedelse av underlag:

  • Årsredovisning

  • Revisionsberättelse

  • Motioner och styrelsens svar

  • Valberedningens förslag


Genomförande av stämman


  • Utse stämmoordförande, protokollförare och justerare

  • Följa dagordningen systematiskt

  • Dokumentera beslut tydligt

  • Hantera röstningsförfarande korrekt

  • Säkerställa att alla får komma till tals


Efter stämman


  • Färdigställ protokollet skyndsamt

  • Distribuera protokollet till medlemmarna

  • Verkställ stämmobeslut

  • Uppdatera föreningens dokumentation


Extra föreningsstämma

Extra stämma kan hållas när:


  • Styrelsen anser det nödvändigt

  • Revisor begär det

  • Minst 10% av medlemmarna begär det för visst ändamål


Samma formkrav gäller som för ordinarie stämma, men dagordningen begränsas till de specifika frågorna.



Den juridiska relationen


Relationen mellan föreningen och medlemmarna regleras av flera rättsliga ramverk.


Rättsliga grunder


  • Bostadsrättslagen: grundläggande lagstiftning

  • Lagen om ekonomiska föreningar: kompletterande regler

  • Föreningens stadgar: specifika regler för föreningen

  • Ordningsregler: praktiska bestämmelser beslutade av styrelsen

  • Stämmobeslut: bindande för styrelse och medlemmar


Medlemmens besittningsskydd

Medlemmar har ett starkt besittningsskydd som endast kan brytas vid:


  • Allvarliga eller upprepade störningar

  • Otillåten andrahandsuthyrning

  • Användning av lägenheten för annat ändamål än bostadsändamål

  • Vanvård av lägenheten

  • Åsidosättande av föreningens stadgar i övrigt


Process för uppsägning:

  1. Skriftlig rättslig anmaning (varning)

  2. Om ingen rättelse: styrelsebeslut om uppsägning

  3. Delgivning av uppsägning

  4. Möjlighet till rättelse (i vissa fall)

  5. Eventuell rättegång


Föreningens tillträdesrätt

Föreningen har rätt att få tillträde till lägenhet när det behövs för:


  • Tillsyn

  • Nödvändiga arbeten

  • Utrota ohyra


Tillträde ska ske på lämplig tid och efter förhandsavisering (utom i nödfall).



Vanliga frågor och svar


Medlemskap och överlåtelser


Fråga: Hur lång tid har styrelsen på sig att besluta om medlemskap?

Svar: Styrelsen ska fatta beslut inom "skälig tid", vilket i praxis brukar innebära 1-2 månader. Längre tid kan vara oskäligt om det inte finns särskilda omständigheter.


Fråga: Kan styrelsen neka en köpare medlemskap på grund av betalningsanmärkningar?

Svar: Ja, om betalningsanmärkningarna ger skäl att tro att personen inte kommer att kunna fullgöra sina ekonomiska förpliktelser mot föreningen. Beslutet måste dock vara välgrundat och proportionerligt.


Andrahandsuthyrning


Fråga: Hur länge kan en medlem få hyra ut i andra hand?

Svar: Lagen sätter ingen absolut gräns, men tillstånd ges vanligtvis för 6-12 månader i taget. Vid fortsatt behov kan medlemmen ansöka om förlängning.


Fråga: Vad händer om en medlem hyr ut utan tillstånd?

Svar: Otillåten andrahandsuthyrning är grund för förverkande av nyttjanderätten. Styrelsen bör först ge en rättslig anmaning och kräva rättelse innan eventuell uppsägning.


Renoveringar


Fråga: Kan styrelsen neka en medlem att renovera sitt badrum?

Svar: Styrelsen kan inte neka en renovering i sig, men kan ställa krav på hur den utförs om den berör vattenledningar, avlopp eller bärande konstruktioner. Kraven måste vara sakligt motiverade.


Fråga: Vem ansvarar för skador som uppstår vid en renovering?

Svar: Medlemmen ansvarar för skador som orsakas av renoveringen, både i den egna lägenheten och i andra delar av fastigheten.


Störningar


Fråga: Hur hanterar vi klagomål om störningar som inte kan bevisas?

Svar: Be den klagande att föra störningsdagbok med detaljerade noteringar. Om möjligt, be flera boende att verifiera störningarna. Om situationen är oklar, överväg att anlita en opartisk besiktningsman för att mäta ljudnivåer.


Fråga: En medlem vägrar ta emot anmaningar om störningar. Vad gör vi?

Svar: Använd delgivningsman eller rekommenderat brev med mottagningsbevis. Dokumentera alla försök till kontakt. I vissa fall kan polishandräckning krävas för delgivning.



Strategier för att förebygga konflikter


En proaktiv styrelse kan förebygga många medlemskonflikter innan de uppstår.


Tydliga och tillgängliga regler


  • Se till att stadgar och ordningsregler är uppdaterade och lättillgängliga

  • Förklara bakgrunden till regler så att medlemmarna förstår syftet

  • Ge konkreta exempel på vad som är tillåtet och inte tillåtet

  • Kommunicera regelbundet om viktiga regler och rutiner


Främja grannsamverkan


  • Anordna sociala aktiviteter som städdagar och gårdsfester

  • Skapa gemensamma projekt som odlingslotter eller hobbyrum

  • Uppmuntra medlemmar att presentera sig för sina grannar

  • Etablera trapphusvärdar eller kontaktpersoner i varje trapphus


Transparens i styrelsens arbete


  • Informera om pågående projekt och planerade åtgärder

  • Förklara bakgrunden till styrelsens beslut

  • Bjud in till diskussionsmöten i viktiga frågor

  • Publicera sammanfattningar av styrelsemöten (med respekt för sekretess)



Dokumentmallar för medlemshantering


För att effektivisera arbetet med medlemsfrågor bör bostadsrättsföreningen ha följande dokumentmallar:


  • Ansökan om medlemskap

  • Ansökan om andrahandsuthyrning

  • Ansökan om renovering/ombyggnad

  • Mall för störningsanmälan

  • Rättslig anmaning vid störning

  • Välkomstbrev till nya medlemmar

  • Bekräftelse på styrelsebeslut

  • Kallelse till möte

  • Fullmakt för föreningsstämma


Använd tydligt språk och säkerställ att mallarna uppfyller juridiska krav.



Sammanfattning


Att hantera medlemsfrågor i en bostadsrättsförening kräver både juridisk kunskap och god kommunikationsförmåga. 


Behöver din bostadsrättsförening hjälp med hantering av medlemsfrågor? Erbo erbjuder professionellt stöd, mallar för processer och juridisk rådgivning. Kontakta oss för en kostnadsfri initial konsultation!

Relaterade artiklar

Styrelsens befogenheter och begränsningar i medlemsärenden

Konflikter i bostadsrättsföreningar - förebyggande arbete och effektiv hantering

Medlemsdemokrati i Brfer - styrelsens verktyg för ökat engagemang

bottom of page