Publicerad:
15 jan. 2025
Styrelsens befogenheter och begränsningar i medlemsärenden
För styrelsemedlemmar i bostadsrättsföreningar kan gränsen mellan tillräckliga befogenheter och otillbörlig maktutövning ibland vara svår att navigera. Denna artikel klargör styrelsens mandat i olika medlemsfrågor och visar när styrelsen kan agera på egen hand och när medlemmarnas godkännande krävs.

Styrelsens juridiska roll i föreningen
Styrelsen är bostadsrättsföreningens verkställande organ med ett tydligt uppdrag att förvalta föreningens angelägenheter. Detta uppdrag kommer med både befogenheter och tydliga begränsningar.
Grundläggande mandat
Styrelsen företräder Brfen och tecknar dess firma, vilket innebär att:
Styrelsen kan ingå avtal för föreningens räkning
Styrelsen hanterar föreningens löpande förvaltning
Styrelsen verkställer stämmobeslut
Styrelsen ansvarar för medlemsärenden inom sitt mandat
Detta mandat är dock inte obegränsat. Styrelsen är underordnad stämman och måste följa lagar, stadgar och stämmobeslut i sitt arbete. Styrelseledamöter har också ett personligt ansvar att agera i föreningens bästa intresse.
Beslutsfattande inom styrelsen
För att ett styrelsebeslut ska vara giltigt krävs:
Att styrelsen är beslutsför enligt stadgarna (vanligtvis minst hälften av ledamöterna närvarande)
Att beslutet dokumenteras i protokoll
Att beslutet ligger inom styrelsens behörighetsområde
Att jävsregler respekteras
Viktiga beslut i medlemsärenden bör alltid fattas av styrelsen som kollektiv, inte av enskilda styrelseledamöter. Detta säkerställer både rättssäkerhet och kontinuitet i beslutsfattandet.
Vad styrelsen får besluta självständigt
Styrelsen i en Brf har befogenhet att fatta många beslut på egen hand, utan att behöva konsultera medlemmarna genom stämman. Dessa befogenheter omfattar främst den löpande förvaltningen och specifika områden där styrelsen har uttryckligt mandat.
Löpande förvaltning
I den löpande förvaltningen ingår:
Upphandling av tjänster inom budgeterade ramar
Hantering av löpande underhåll
Tecknande av serviceavtal
Administration av hyror och avgifter
Löpande ekonomihantering
Medlemsärenden inom styrelsens mandat
Följande medlemsärenden ligger vanligtvis inom styrelsens behörighet:
Godkännande av nya medlemmar vid överlåtelser
Beslut om andrahandsuthyrning
Tillstånd för mindre ändringar i lägenheter
Hantering av störningar och ordningsproblem
Tillsyn av medlemmars underhållsansvar
Överlåtelser och medlemskapsprövning
Vid överlåtelse av bostadsrätt har styrelsen befogenhet att:
Pröva förvärvaren som medlem enligt stadgarnas krav
Godkänna eller avslå medlemskap på sakliga grunder
Kräva kompletterande information från köparen
Ta ut stadgeenlig överlåtelseavgift
Styrelsen får dock inte:
Neka medlemskap på godtyckliga eller diskriminerande grunder
Ställa krav som inte har stöd i stadgarna
Fördröja beslut om medlemskap oskäligt länge (längre än cirka 1-2 månader)
Ärenden som kräver stämmobeslut
Trots styrelsens omfattande befogenheter finns många beslut som måste fattas av stämman, det vill säga bostadsrättsföreningens medlemmar kollektivt.
Stadgeändringar
Alla ändringar i föreningens stadgar kräver stämmobeslut:
Mindre stadgeändringar: Två tredjedels majoritet på en stämma
Större ändringar (t.ex. ändring av grundavgift, andelstal): Två på varandra följande stämmor
Styrelsen kan föreslå stadgeändringar men aldrig besluta om dem på egen hand.
Avgiftshöjningar utöver normal indexering
Vissa ekonomiska beslut som direkt påverkar medlemmarna kräver stämmobeslut:
Införande av nya obligatoriska avgifter
Större extra uttaxeringar (utöver årsavgift)
Förändringar i beräkningsgrunden för årsavgifter
Normal justering av årsavgiften ligger dock inom styrelsens mandat i en Brf.
Förändringar av fastigheten och gemensamma utrymmen
Stämmobeslut krävs för:
Väsentliga förändringar av fastigheten
Ombyggnad av gemensamma utrymmen
Ändrad användning av föreningens egendom
Försäljning eller förvärv av fast egendom
Begreppet "väsentlig förändring" tolkas vanligtvis som åtgärder som märkbart förändrar fastighetens karaktär eller funktion.
Tillstånd för medlemmars ändringar och åtgärder
En central del av styrelsens befogenheter gäller hantering av medlemmars ansökningar om tillstånd för olika åtgärder i lägenheten.
Åtgärder som kräver styrelsens tillstånd
Enligt bostadsrättslagen kräver följande alltid styrelsens tillstånd:
Ingrepp i bärande konstruktion
Ändringar av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten
Annan väsentlig förändring av lägenheten
Därutöver kan bostadsrättsföreningens stadgar specificera ytterligare åtgärder som kräver tillstånd, exempelvis:
Installation av kamin eller eldstad
Förändring av ventilationssystem
Inglasning av balkong
Installation av luftvärmepump
Ändring av ytskikt på balkonger och uteplatser
Grunder för avslag
Styrelsen får endast avslå en ansökan om åtgärd om:
Åtgärden medför påtaglig skada eller olägenhet för föreningen
Åtgärden påverkar fastighetens kulturhistoriska värde (om detta anges i stadgarna)
Åtgärden strider mot detaljplan eller myndighetsbeslut
Åtgärden äventyrar fastighetens tekniska system
Avslag måste alltid vara sakligt motiverat och proportionerligt. Personlig smak eller tyckande är inte giltiga grunder för avslag.
Störnings- och ordningsfrågor
Hantering av störningar är ett område där styrelsens befogenheter är särskilt viktiga men också känsliga.
Störningshantering steg för steg
Styrelsens befogenheter vid störningar i en Brf:
Informell kontakt: Styrelsen kan kontakta störande medlem för samtal. Påpeka störningen och hänvisa till ordningsregler.
Skriftlig påminnelse: Skicka informell påminnelse om regler. Informera om konsekvenser vid fortsatta störningar.
Rättslig anmaning (varning): Formell varning enligt bostadsrättslagen. Specificera störningarna med konkreta exempel. Informera om att nyttjanderätten kan förverkas.
Uppsägning av nyttjanderätten: Styrelsebeslut om uppsägning. Delgivning av uppsägningshandling. Möjlighet till rättelse för medlemmen.
Rättslig process: Ansökan till hyresnämnden. Eventuell talan i domstol.
Begränsningar i styrelsens befogenheter
Trots omfattande befogenheter vid störningar finns tydliga begränsningar:
Styrelsen kan inte avhysa en medlem utan rättslig process
Personliga antipatier får inte påverka bedömningen
Störningen måste vara dokumenterad och bevisbar
Proportionalitetsprincipen gäller - åtgärden ska stå i proportion till störningen
Ekonomiska befogenheter gentemot medlemmar
Styrelsens ekonomiska befogenheter gentemot enskilda medlemmar är reglerade i både lag och stadgar.
Avgifter styrelsen kan besluta om
Styrelsen i en bostadsrättsförening kan normalt besluta om:
Justering av årsavgiften (inom ramen för föreningens ekonomiska behov)
Avgift för andrahandsupplåtelse (max 10% av prisbasbeloppet årligen)
Påminnelseavgifter och förseningsavgifter (inom skäliga nivåer)
Överlåtelseavgift och pantsättningsavgift (om stadgarna ger stöd)
Ekonomiska sanktioner
Styrelsen har begränsade möjligheter till ekonomiska sanktioner:
Kan inte utfärda böter eller viten
Kan inte ändra enskild medlems avgift som sanktion
Kan kräva ersättning för faktiska kostnader föreningen haft på grund av medlems försummelse
Tillträde till bostadsrätter
Frågan om när bostadsrättsföreningen har rätt till tillträde till medlemmars lägenheter är noga reglerad.
Lagstadgad tillträdesrätt
Enligt bostadsrättslagen har föreningen rätt till tillträde när:
Det behövs för tillsyn
Nödvändiga arbeten ska utföras (t.ex. stambyten)
Det behövs för att utrota ohyra
Tillträde ska ske på tid som inte är olämplig för medlemmen, utom vid nödsituationer.
Styrelsens befogenheter vid tillträde
Styrelsen i en Brf har befogenhet att:
Begära tillträde med rimlig framförhållning (vanligtvis minst en vecka)
Besluta när arbeten ska utföras (inom rimliga tider)
I nödfall begära omedelbart tillträde
Vid vägrat tillträde, ansöka om handräckning hos Kronofogden
Jävsituationer i styrelsearbetet
Jäv uppstår när en styrelseledamot har ett personligt intresse i ett ärende som kan påverka opartiskheten.
Vad är jäv i styrelsearbetet?
En styrelseledamot är jävig när ärendet:
Rör ledamoten personligen
Rör ledamotens närstående (make/maka, sambo, förälder, barn, syskon)
Kan medföra väsentlig fördel eller nackdel för ledamoten
Rör företag där ledamoten har betydande intresse
Hantering av jävsituationer
När jäv uppstår ska styrelsen i bostadsrättsföreningen:
Notera jävet i protokollet
Säkerställa att den jäviga ledamoten inte deltar i handläggning eller beslut
Vid behov, låta en suppleant ersätta den jäviga ledamoten
Vid omfattande jäv, överväga att hänskjuta frågan till stämman
Ansvarsfrågor och juridiska konsekvenser
Styrelsens befogenheter kommer med ett motsvarande ansvar, med potentiella juridiska konsekvenser för felaktiga beslut.
Styrelsens juridiska ansvar
Styrelseledamöter i en Brf kan hållas ansvariga för:
Beslut som strider mot lag eller stadgar
Försummelse som orsakar föreningen ekonomisk skada
Diskriminerande behandling av medlemmar
Felaktig hantering av föreningens medel
Skadeståndsansvar
Vid uppsåtlig eller oaktsam skada kan:
Enskilda styrelseledamöter bli personligt skadeståndsskyldiga
Bostadsrättsföreningen bli skadeståndsskyldig gentemot medlem
Ansvarsförsäkring för föreningen och styrelsen täcka vissa kostnader
Överklagande av styrelsebeslut
Medlemmar kan överklaga vissa styrelsebeslut:
Beslut om tillstånd för ändring av lägenhet kan prövas av hyresnämnden
Beslut om medlemskap kan prövas av hyresnämnden
Beslut om andrahandsuthyrning kan prövas av hyresnämnden
Vissa andra beslut kan prövas genom allmän domstol
Sammanfattning
Att förstå gränserna för styrelsens befogenheter är avgörande för en välfungerande bostadsrättsförening. En styrelse som agerar inom sitt mandat kan effektivt förvalta föreningen och hantera medlemsärenden, samtidigt som medlemmarnas rättigheter respekteras. Genom att känna till när styrelsen kan agera självständigt och när stämmobeslut krävs, skapar man förutsättningar för ett rättssäkert och harmoniskt boende.
Behöver din bostadsrättsförening vägledning kring styrelsens befogenheter och ansvar? Kontakta oss för en kostnadsfri initial konsultation!