top of page

Publicerad:

15 jan. 2025

Styrelsens befogenheter och begränsningar i medlemsärenden

För styrelsemedlemmar i bostadsrättsföreningar kan gränsen mellan tillräckliga befogenheter och otillbörlig maktutövning ibland vara svår att navigera. Denna artikel klargör styrelsens mandat i olika medlemsfrågor och visar när styrelsen kan agera på egen hand och när medlemmarnas godkännande krävs.

Styrelsens befogenheter och begränsningar i medlemsärenden

Styrelsens juridiska roll i föreningen


Styrelsen är bostadsrättsföreningens verkställande organ med ett tydligt uppdrag att förvalta föreningens angelägenheter. Detta uppdrag kommer med både befogenheter och tydliga begränsningar.


Grundläggande mandat


Styrelsen företräder Brfen och tecknar dess firma, vilket innebär att:


  • Styrelsen kan ingå avtal för föreningens räkning

  • Styrelsen hanterar föreningens löpande förvaltning

  • Styrelsen verkställer stämmobeslut

  • Styrelsen ansvarar för medlemsärenden inom sitt mandat


Detta mandat är dock inte obegränsat. Styrelsen är underordnad stämman och måste följa lagar, stadgar och stämmobeslut i sitt arbete. Styrelseledamöter har också ett personligt ansvar att agera i föreningens bästa intresse.


Beslutsfattande inom styrelsen


För att ett styrelsebeslut ska vara giltigt krävs:


  • Att styrelsen är beslutsför enligt stadgarna (vanligtvis minst hälften av ledamöterna närvarande)

  • Att beslutet dokumenteras i protokoll

  • Att beslutet ligger inom styrelsens behörighetsområde

  • Att jävsregler respekteras


Viktiga beslut i medlemsärenden bör alltid fattas av styrelsen som kollektiv, inte av enskilda styrelseledamöter. Detta säkerställer både rättssäkerhet och kontinuitet i beslutsfattandet.



Vad styrelsen får besluta självständigt


Styrelsen i en Brf har befogenhet att fatta många beslut på egen hand, utan att behöva konsultera medlemmarna genom stämman. Dessa befogenheter omfattar främst den löpande förvaltningen och specifika områden där styrelsen har uttryckligt mandat.


Löpande förvaltning


I den löpande förvaltningen ingår:


  • Upphandling av tjänster inom budgeterade ramar

  • Hantering av löpande underhåll

  • Tecknande av serviceavtal

  • Administration av hyror och avgifter

  • Löpande ekonomihantering


Medlemsärenden inom styrelsens mandat


Följande medlemsärenden ligger vanligtvis inom styrelsens behörighet:


  • Godkännande av nya medlemmar vid överlåtelser

  • Beslut om andrahandsuthyrning

  • Tillstånd för mindre ändringar i lägenheter

  • Hantering av störningar och ordningsproblem

  • Tillsyn av medlemmars underhållsansvar


Överlåtelser och medlemskapsprövning


Vid överlåtelse av bostadsrätt har styrelsen befogenhet att:


  • Pröva förvärvaren som medlem enligt stadgarnas krav

  • Godkänna eller avslå medlemskap på sakliga grunder

  • Kräva kompletterande information från köparen

  • Ta ut stadgeenlig överlåtelseavgift


Styrelsen får dock inte:


  • Neka medlemskap på godtyckliga eller diskriminerande grunder

  • Ställa krav som inte har stöd i stadgarna

  • Fördröja beslut om medlemskap oskäligt länge (längre än cirka 1-2 månader)



Ärenden som kräver stämmobeslut


Trots styrelsens omfattande befogenheter finns många beslut som måste fattas av stämman, det vill säga bostadsrättsföreningens medlemmar kollektivt.


Stadgeändringar


Alla ändringar i föreningens stadgar kräver stämmobeslut:


  • Mindre stadgeändringar: Två tredjedels majoritet på en stämma

  • Större ändringar (t.ex. ändring av grundavgift, andelstal): Två på varandra följande stämmor


Styrelsen kan föreslå stadgeändringar men aldrig besluta om dem på egen hand.


Avgiftshöjningar utöver normal indexering


Vissa ekonomiska beslut som direkt påverkar medlemmarna kräver stämmobeslut:


  • Införande av nya obligatoriska avgifter

  • Större extra uttaxeringar (utöver årsavgift)

  • Förändringar i beräkningsgrunden för årsavgifter


Normal justering av årsavgiften ligger dock inom styrelsens mandat i en Brf.


Förändringar av fastigheten och gemensamma utrymmen


Stämmobeslut krävs för:


  • Väsentliga förändringar av fastigheten

  • Ombyggnad av gemensamma utrymmen

  • Ändrad användning av föreningens egendom

  • Försäljning eller förvärv av fast egendom


Begreppet "väsentlig förändring" tolkas vanligtvis som åtgärder som märkbart förändrar fastighetens karaktär eller funktion.



Tillstånd för medlemmars ändringar och åtgärder


En central del av styrelsens befogenheter gäller hantering av medlemmars ansökningar om tillstånd för olika åtgärder i lägenheten.


Åtgärder som kräver styrelsens tillstånd


Enligt bostadsrättslagen kräver följande alltid styrelsens tillstånd:


  • Ingrepp i bärande konstruktion

  • Ändringar av befintliga ledningar för avlopp, värme, gas eller vatten

  • Annan väsentlig förändring av lägenheten


Därutöver kan bostadsrättsföreningens stadgar specificera ytterligare åtgärder som kräver tillstånd, exempelvis:


  • Installation av kamin eller eldstad

  • Förändring av ventilationssystem

  • Inglasning av balkong

  • Installation av luftvärmepump

  • Ändring av ytskikt på balkonger och uteplatser


Grunder för avslag


Styrelsen får endast avslå en ansökan om åtgärd om:


  • Åtgärden medför påtaglig skada eller olägenhet för föreningen

  • Åtgärden påverkar fastighetens kulturhistoriska värde (om detta anges i stadgarna)

  • Åtgärden strider mot detaljplan eller myndighetsbeslut

  • Åtgärden äventyrar fastighetens tekniska system


Avslag måste alltid vara sakligt motiverat och proportionerligt. Personlig smak eller tyckande är inte giltiga grunder för avslag.



Störnings- och ordningsfrågor


Hantering av störningar är ett område där styrelsens befogenheter är särskilt viktiga men också känsliga.


Störningshantering steg för steg


Styrelsens befogenheter vid störningar i en Brf:


  1. Informell kontakt: Styrelsen kan kontakta störande medlem för samtal. Påpeka störningen och hänvisa till ordningsregler.

  2. Skriftlig påminnelse: Skicka informell påminnelse om regler. Informera om konsekvenser vid fortsatta störningar.

  3. Rättslig anmaning (varning): Formell varning enligt bostadsrättslagen. Specificera störningarna med konkreta exempel. Informera om att nyttjanderätten kan förverkas.

  4. Uppsägning av nyttjanderätten: Styrelsebeslut om uppsägning. Delgivning av uppsägningshandling. Möjlighet till rättelse för medlemmen.

  5. Rättslig process: Ansökan till hyresnämnden. Eventuell talan i domstol.


Begränsningar i styrelsens befogenheter


Trots omfattande befogenheter vid störningar finns tydliga begränsningar:


  • Styrelsen kan inte avhysa en medlem utan rättslig process

  • Personliga antipatier får inte påverka bedömningen

  • Störningen måste vara dokumenterad och bevisbar

  • Proportionalitetsprincipen gäller - åtgärden ska stå i proportion till störningen



Ekonomiska befogenheter gentemot medlemmar


Styrelsens ekonomiska befogenheter gentemot enskilda medlemmar är reglerade i både lag och stadgar.


Avgifter styrelsen kan besluta om


Styrelsen i en bostadsrättsförening kan normalt besluta om:


  • Justering av årsavgiften (inom ramen för föreningens ekonomiska behov)

  • Avgift för andrahandsupplåtelse (max 10% av prisbasbeloppet årligen)

  • Påminnelseavgifter och förseningsavgifter (inom skäliga nivåer)

  • Överlåtelseavgift och pantsättningsavgift (om stadgarna ger stöd)


Ekonomiska sanktioner


Styrelsen har begränsade möjligheter till ekonomiska sanktioner:


  • Kan inte utfärda böter eller viten

  • Kan inte ändra enskild medlems avgift som sanktion

  • Kan kräva ersättning för faktiska kostnader föreningen haft på grund av medlems försummelse



Tillträde till bostadsrätter


Frågan om när bostadsrättsföreningen har rätt till tillträde till medlemmars lägenheter är noga reglerad.


Lagstadgad tillträdesrätt


Enligt bostadsrättslagen har föreningen rätt till tillträde när:


  • Det behövs för tillsyn

  • Nödvändiga arbeten ska utföras (t.ex. stambyten)

  • Det behövs för att utrota ohyra


Tillträde ska ske på tid som inte är olämplig för medlemmen, utom vid nödsituationer.


Styrelsens befogenheter vid tillträde


Styrelsen i en Brf har befogenhet att:


  • Begära tillträde med rimlig framförhållning (vanligtvis minst en vecka)

  • Besluta när arbeten ska utföras (inom rimliga tider)

  • I nödfall begära omedelbart tillträde

  • Vid vägrat tillträde, ansöka om handräckning hos Kronofogden



Jävsituationer i styrelsearbetet


Jäv uppstår när en styrelseledamot har ett personligt intresse i ett ärende som kan påverka opartiskheten.


Vad är jäv i styrelsearbetet?


En styrelseledamot är jävig när ärendet:


  • Rör ledamoten personligen

  • Rör ledamotens närstående (make/maka, sambo, förälder, barn, syskon)

  • Kan medföra väsentlig fördel eller nackdel för ledamoten

  • Rör företag där ledamoten har betydande intresse


Hantering av jävsituationer


När jäv uppstår ska styrelsen i bostadsrättsföreningen:


  • Notera jävet i protokollet

  • Säkerställa att den jäviga ledamoten inte deltar i handläggning eller beslut

  • Vid behov, låta en suppleant ersätta den jäviga ledamoten

  • Vid omfattande jäv, överväga att hänskjuta frågan till stämman



Ansvarsfrågor och juridiska konsekvenser


Styrelsens befogenheter kommer med ett motsvarande ansvar, med potentiella juridiska konsekvenser för felaktiga beslut.


Styrelsens juridiska ansvar


Styrelseledamöter i en Brf kan hållas ansvariga för:


  • Beslut som strider mot lag eller stadgar

  • Försummelse som orsakar föreningen ekonomisk skada

  • Diskriminerande behandling av medlemmar

  • Felaktig hantering av föreningens medel


Skadeståndsansvar


Vid uppsåtlig eller oaktsam skada kan:


  • Enskilda styrelseledamöter bli personligt skadeståndsskyldiga

  • Bostadsrättsföreningen bli skadeståndsskyldig gentemot medlem

  • Ansvarsförsäkring för föreningen och styrelsen täcka vissa kostnader


Överklagande av styrelsebeslut


Medlemmar kan överklaga vissa styrelsebeslut:


  • Beslut om tillstånd för ändring av lägenhet kan prövas av hyresnämnden

  • Beslut om medlemskap kan prövas av hyresnämnden

  • Beslut om andrahandsuthyrning kan prövas av hyresnämnden

  • Vissa andra beslut kan prövas genom allmän domstol



Sammanfattning


Att förstå gränserna för styrelsens befogenheter är avgörande för en välfungerande bostadsrättsförening. En styrelse som agerar inom sitt mandat kan effektivt förvalta föreningen och hantera medlemsärenden, samtidigt som medlemmarnas rättigheter respekteras. Genom att känna till när styrelsen kan agera självständigt och när stämmobeslut krävs, skapar man förutsättningar för ett rättssäkert och harmoniskt boende.


Behöver din bostadsrättsförening vägledning kring styrelsens befogenheter och ansvar? Kontakta oss för en kostnadsfri initial konsultation!

Relaterade artiklar

Konflikter i bostadsrättsföreningar - förebyggande arbete och effektiv hantering

Medlemsdemokrati i Brfer - styrelsens verktyg för ökat engagemang

Hantering av medlemsfrågor i bostadsrättsföreningar - guide för styrelsen

bottom of page