top of page

Publicerad:

10 feb. 2025

Vattenskador i Brf:er - förebyggande åtgärder och krisplan

En välplanerad strategi för att förebygga vattenskador kan spara föreningen mycket pengar. Denna guide hjälper styrelsen att identifiera riskområden, implementera förebyggande åtgärder, förstå ansvarsfördelningen mellan förening och medlemmar, samt upprätta en effektiv krisplan för när skadan redan är skedd.

Vattenskador i Brf:er - förebyggande åtgärder och krisplan

Vanliga orsaker till vattenskador i flerbostadshus


Vattenskador är en av de vanligaste och mest kostsamma skadorna i flerbostadshus. Enligt statistik från försäkringsbolagen uppgår kostnaderna för vattenskador i svenska bostäder till flera miljarder kronor årligen. I Brfer kan dessa utgöra en betydande ekonomisk risk som påverkar både föreningen och de enskilda medlemmarna.


De vanligaste orsakerna till vattenskador i flerbostadshus är:


  • Läckage från tappvattenledningar - Rörbrott, korrosion eller otäta kopplingar i tappvattensystem

  • Avloppsskador - Stopp eller brott i avloppssystem som leder till översvämningar

  • Läckage från radiatorsystem - Otäta radiatorer eller rörkopplingar i värmesystem

  • Tätskiktsskador i våtrum - Brister i tätskikt i badrum och andra våtutrymmen

  • Diskmaskiner och tvättmaskiner - Otäta anslutningar eller slangbrott

  • Utvändigt inträngande vatten - Via tak, fasad eller grund vid kraftiga regn eller översvämningar

  • Frysskador - Sprängda rör på grund av frysning i otillräckligt uppvärmda utrymmen



Riskidentifiering och systematiskt förebyggande arbete


Ett framgångsrikt förebyggande arbete börjar med en systematisk riskbedömning av fastigheten. Följande aspekter bör inkluderas:


Riskanalys


  • Inventera fastighetens vatteninstallationer och dokumentera status

  • Identifiera särskilt utsatta områden (äldre rör, kända problemzoner)

  • Analysera tidigare vattenskador för att identifiera mönster

  • Bedöm medlemmarnas våtutrymmen genom enkäter eller frivilliga besiktningar


Systematiskt förebyggande arbete

En strukturerad plan för förebyggande arbete i bostadsrättsföreningen bör innehålla:


  • Regelbundna inspektioner av gemensamma utrymmen med vatteninstallationer

  • Kontroll av synliga rör i källare, tvättstugor och andra gemensamma utrymmen

  • Termografering för att upptäcka dolda läckage i väggar och golv

  • Rensning av dagvattenbrunnar och stuprör för att förhindra översvämningar

  • Inspektioner av tak och fasad för att upptäcka potentiella vatteninträngningsrisker

  • Kartläggning av avstängningsventiler och säkerställande av deras funktion



Ansvarsfördelning mellan förening och bostadsrättsinnehavare


En tydlig ansvarsfördelning är avgörande för både förebyggande arbete och hantering av inträffade skador.


Föreningens ansvar

Enligt bostadsrättslagen och de flesta föreningars stadgar ansvarar föreningen för:


  • Stamledningar för vatten och avlopp

  • Vattenledningar i väggar (dolda ledningar)

  • Radiatorer och värmesystem

  • Fastighetens klimatskal (tak, fasad, grund)

  • Dränering och dagvattensystem


Bostadsrättsinnehavarens ansvar

Medlemmarna ansvarar vanligtvis för:


  • Synliga vattenledningar inne i lägenheten

  • Blandare och kranar

  • Golvbrunnar och synliga avlopp

  • Tätskikt i badrum (i många föreningar)

  • Vitvaror som disk- och tvättmaskin


Dokumentation och kommunikation


  • Upprätta tydliga dokument som beskriver ansvarsfördelningen

  • Informera medlemmarna regelbundet om deras ansvar

  • Uppmuntra medlemmarna att teckna bostadsrättstillägg till hemförsäkringen



Försäkringsskydd och självrisk vid vattenskador


Ett fullgott försäkringsskydd är en grundläggande del av föreningens riskhantering.


Fastighetsförsäkring


  • Säkerställ att Brfens fastighetsförsäkring har tillräckligt skydd för vattenskador

  • Jämför olika försäkringsbolags villkor och självrisker vid vattenskador

  • Överväg kompletterande försäkringar för specifika risker (t.ex. översvämning)


Självriskfond


  • Upprätta en självriskfond för att hantera kostnader vid skador

  • Avsätt årligen medel baserat på fastighetens riskprofil

  • Dokumentera tydliga riktlinjer för när och hur fonden ska användas


Krav på medlemmarnas försäkringar


  • Krav på bostadsrättstillägg i medlemmarnas hemförsäkringar

  • Överväg kollektivt bostadsrättstillägg via föreningens försäkring

  • Informera medlemmarna om vikten av fullgott försäkringsskydd



Besiktning och dokumentation av våtrum


Regelbunden besiktning av våtrum är en central del av förebyggande arbete i bostadsrättsföreningen.


Typer av besiktningar


  • Statusbesiktning av samtliga våtutrymmen vart 5-10 år

  • Besiktning vid renovering för att säkerställa korrekta tätskikt

  • Besiktning vid ägarbyte för dokumentation av skick


Dokumentation


  • Upprätta en våtrumsliggare med information om alla föreningens våtrum

  • Dokumentera installationsår, renoveringar och besiktningar

  • Fotodokumentation av våtrummens skick

  • Förvaring av intyg från auktoriserade hantverkare



Tekniska lösningar för tidig upptäckt


Moderna tekniska lösningar kan drastiskt minska skadeomfattningen genom tidig upptäckt.


Vattenfelsbrytare


  • Installation av vattenfelsbrytare i gemensamma utrymmen

  • Information till medlemmar om fördelar med vattenfelsbrytare i lägenheter

  • Möjlighet till grupprabatt vid samordnad installation


Fuktsensorer och larm


  • Placering av trådlösa fuktsensorer på strategiska platser

  • Uppkopplade larmsystem som varnar vid fuktdetektering

  • Sensorer i kritiska utrymmen som källare, tvättstugor och vindar


Digitala vattenmätare


  • Installation av digitala vattenmätare som kan upptäcka småläckage

  • System som larmar vid ovanlig vattenanvändning (t.ex. kontinuerligt flöde nattetid)

  • Integration med fastighetens övervakningssystem



Hantering av akuta vattenskador - steg för steg


När en vattenskada inträffar är snabb och korrekt hantering avgörande för att minimera skadeomfattningen.


Direkta åtgärder (första 24 timmarna)


  1. Stäng av vattnet till skadeområdet

  2. Kontakta jourhavande fastighetsskötare/teknisk förvaltare

  3. Dokumentera skadan med foton och anteckningar

  4. Anmäl skadan till försäkringsbolaget

  5. Kontakta saneringsfirma för akuta åtgärder

  6. Informera berörda medlemmar


Uppföljande åtgärder


  • Fuktutredning för att kartlägga skadans omfattning

  • Samordna med försäkringsbolagets skadereglerare

  • Upprätta åtgärdsplan i samråd med saneringsfirma

  • Informera berörda medlemmar om åtgärdsplanen

  • Genomför nödvändiga rivnings- och saneringsarbeten

  • Torkning av konstruktioner


Återställande


  • Upprätta tidplan för återställande

  • Samordna olika hantverkare (rörmokare, plattsättare, snickare, etc.)

  • Kvalitetssäkra arbetet genom kontroller och besiktningar

  • Dokumentera åtgärderna för framtida referens



Upphandling av saneringsföretag och byggentreprenörer


Att ha etablerade kontakter med kompetenta entreprenörer innan en skada inträffar kan spara både tid och pengar för Brfen.


Ramavtal och beredskapsavtal


  • Förhandla ramavtal med saneringsfirmor för snabb insats

  • Upprätta beredskapsavtal med nyckelentreprenörer

  • Säkerställ jouravtal för akuta situationer


Upphandlingsprocess


  • Definiera tydliga kvalitets- och kompetenskrav

  • Begär referenser från likvärdiga uppdrag

  • Kontrollera certifieringar (t.ex. GVK, BKR, Säker Vatten)

  • Jämför inte bara pris utan även inställelsetid och kapacitet


Kvalitetssäkring


  • Kräv dokumentation av alla arbetsmoment

  • Genomför regelbundna kontroller under arbetet

  • Anlita oberoende besiktningsman för slutbesiktning



Kommunikationsplan vid omfattande vattenskador


God kommunikation är avgörande för att skapa förståelse och minimera frustration bland berörda medlemmar i bostadsrättsföreningen.


Kommunikationskanaler


  • Direktkontakt med direkt berörda medlemmar

  • Information i trapphus och på anslagstavlor

  • Digital kommunikation via föreningens hemsida/app

  • E-postutskick med regelbundna uppdateringar


Kommunikationsinnehåll


  • Tydlig information om skadans orsak och omfattning

  • Planerade åtgärder och preliminär tidplan

  • Praktisk information som påverkar de boende

  • Kontaktuppgifter till ansvariga personer

  • Information om försäkringsprocess och eventuell självrisk


Särskilda hänsyn


  • Extrastöd till särskilt sårbara boende (äldre, funktionsnedsatta)

  • Tydlig information om eventuella evakueringsmöjligheter

  • Praktisk hjälp vid omfattande störningar



Checklista för styrelsen - förebyggande och vid akut skada


Förebyggande checklista (årlig genomgång)


  • Uppdatera kontaktlista för akutsituationer

  • Kontrollera avstängningsventiler och märkning

  • Inspektera riskområden (källare, vindar, tvättstugor)

  • Granska försäkringsskydd och villkor

  • Informera medlemmar om förebyggande åtgärder

  • Kontrollera serviceavtal för VVS-system

  • Uppdatera dokumentation över tidigare vattenskador


Akut checklista (vid inträffad skada)


  • Stäng av vattnet till skadeområdet

  • Kontakta jourhavande/teknisk förvaltare

  • Dokumentera skadan (foton, anteckningar)

  • Anmäl till försäkringsbolag

  • Kontakta saneringsfirma

  • Informera berörda medlemmar

  • Kalla till möte med berörda parter

  • Upprätta loggbok över åtgärder och beslut



Ekonomiska konsekvenser och budgetering för vattenskador


Vattenskador kan innebära betydande ekonomiska konsekvenser för bostadsrättsföreningen.


Direkta kostnader


  • Självrisk vid försäkringsärenden

  • Kostnader som inte täcks av försäkringen

  • Akuta åtgärder innan försäkringsprocessen startar


Indirekta kostnader


  • Ökade försäkringspremier efter skador

  • Administration och styrelsens tidsåtgång

  • Merkostnader för förebyggande åtgärder


Budgetering


  • Avsätt medel till självriskfond (typiskt 1-3 självrisker per år)

  • Budgetera för förebyggande åtgärder

  • Inkludera vattenskadehistorik i underhållsplanen

  • Upprätta en krisfond för oförutsedda händelser



Juridiska aspekter och tvister kring vattenskador


Vattenskador kan leda till juridiska tvister mellan förening, medlemmar och entreprenörer.


Förebyggande av tvister


  • Tydliga stadgar gällande ansvarsfördelning

  • Dokumenterade besiktningar och underhållsåtgärder

  • Transparens i försäkringsprocess och skadereglering


Hantering av tvister


  • Samla relevant dokumentation

  • Konsultera juridisk expertis inom fastighetsrätt

  • Överväg medling före rättegång

  • Informera medlemmar om process och konsekvenser


Praxis och vägledande domar


  • Håll styrelsen uppdaterad om aktuell rättspraxis

  • Konsultera branschorganisationer för vägledning

  • Dokumentera föreningens hantering baserat på praxis



Sammanfattning och handlingsplan


En strukturerad approach till vattenskador kräver både förebyggande arbete och beredskap för när skador ändå inträffar i Brfen.


Förebyggande strategi


  • Upprätta en förebyggande underhållsplan för vatteninstallationer

  • Genomför regelbundna inspektioner av riskområden

  • Investera i tekniska lösningar för tidig upptäckt

  • Informera och utbilda medlemmar kontinuerligt


Akutberedskap


  • Skapa en tydlig ansvarskedja vid akuta situationer

  • Upprätta dokumenterade rutiner för skadehantering

  • Etablera kontakt med kompetenta entreprenörer i förväg

  • Säkerställ tillräckligt försäkringsskydd och ekonomiska reserver


Med ett systematiskt arbete kan bostadsrättsföreningar betydligt minska risken för kostsamma vattenskador och hantera dem effektivt när de ändå inträffar.


Behöver din bostadsrättsförening professionell hjälp med teknisk förvaltning och vattenskadeförebyggande arbete? Erbo erbjuder skräddarsydda tjänster för bostadsrättsföreningar, från besiktningar och riskanalyser till komplett teknisk förvaltning. Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation!

Relaterade artiklar

Stambyte och badrumsrenovering - projektledning för styrelsen

Teknisk förvaltning för Brf – En komplett guide

Så skapar ni en effektiv underhållsplan för er Brf

bottom of page